[OT]: Pro vlastni potrebu

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Pátek Srpen 5 12:11:10 CEST 2005

Puvodni zprava ze dne 5.8.2005:

> Ja nezpochybnuji moralni hledisko, spis se ptam, jestli staci neco
> publikovat (at na webu nebo v papirovem casopise), aby vznikla
> nejaka pravni vazba ke konkretnimu reseni.

To by evidentne vznikla dle autorskeho zakona. Ovsem kdyz jsme u toho
autorskeho zakona, tak prvni a zakladni otazkou, je, zda se vubec
jedna o autorske dilo, a tedy zda spada pod tento zakon. A na tom dost
zalezi. Ze nekdo neco publikuje, to jeste vubec neznamena, ze to
autorske dilo vubec je.

Jinymi slovy, nejsem odbornik na autorsky zakon a autorska dila, ovsem
podle meho nazoru napriklad tezko muzes povazovat za nejake autoske
dilo zapojeni, ktere okoukas v katalogu vyrobce. Tezko muzes povazovat
za autorske dilo to, ze k jednocipu pripojis krystal. Tezko muzes
povazovat za autorske dilo to, ze vyberes, kterou nohu jednocipu
pripojis kam.

Troufam si rici, ze v soucasnych normalnich a jednoduchych
konstrukcich, ktere jsou bezne publikovany, neni zadne autorske dilo.
Jiste, ze lze konstrukci povazovat za puvodni, ale zrovna tak muzes
tvrdit, ze to je jen poskladani jednotlivych dilcich obvodu, ktere
jsou sestaveny podel katalogu, prodratujes to mezi sebou. Kdyz si
vezmes treba 18-pinovy PIC, kdy jeste urcite piny jsou jasne
predurceny pro napajeni, oscilator, nektere pak jsou analogove, jine
digitalni apod., tak je urcite omezene mnozstvi kombinaci, jak ta
tlacitka a segmentovky a LCD displej a cidla muzes pripojit... Proste
obavam se, ze ta puvodnost by se hooodne tezko prokazovala.

Dal jsi konkretni odkaz na schema. No posud to preci sam selskym
rozumem. Co je na tom za dilo? No schema rozhodne ne. Je to trivialni
zapojeni. Tim vubec nechci snizovat prinos toho, ze nekdo neco
takoveho publikuje, to rozhodne ne, pokud je tu autor, necht se prosim
neurazi - nemyslim to ve zlem, takova zapojeni jsou treba.

Takze zbyvaji tri veci - program, navrh PCB a clanek jako celek.

Clanek jako celek ano - to je autorske dilo a pokud ho vytisknes a
budes prodavat, nebo ho prevedes treba do PDF a budes davat na sve CD
svym zakaznikum, pak mas problem. Mel bys za uziti dila zaplatit.

Navrh PCB - to je otazka, zda to lze povazovat za autorske dilo. Ve
vetsi mire to bude autorske dilo toho routeru. Tady si tedy vubec
netroufam hodnotit.

Program - to by se opet muselo posoudit, zda je to opravdu dilo.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem
ICQ: 21215917, MSN: clexpert@clexpert.cz