Skolni priklad

Jaroslav Rychtařík kandatek@seznam.cz
Čtvrtek Duben 28 17:02:31 CEST 2005

Neco s tou "fantomovou metodou" me taky napadalo.Jen jsem nevedel jak se
k tomu rovnovaznymu stavu dopracovat.Snad aplikaci derivace,nevim..
Nicmene jsem vzal za sve ty tri rovnice a pro vypocet pouzil maticovy
počet (kramerovo pravidlo) a zda se ze uspesne.Jeste jednou dik.

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On
Behalf Of Danhard
Sent: Friday, April 29, 2005 4:40 PM
To: HW-news
Subject: Re: Skolni priklad

Asi to chteji videt resit tak, jak te to naucili, aby byla jasna logika,
jak
jsi to resil.

rovnice popisujici vlastnosti tranzistoru :
Ic = Ib*h21
Ube = Ub - Ue
pak staci napsat rovnice jednotlivych uzlu a rovnou do nich dosazovat
substituce, treba Ub, Ib :
Ue :  Ib * (1 + h21) - (Ub-Ube) / Re = 0
Ub:   (Uc - Ub) / R1 - Ub / R2 - Ib = 0
Uc:   (U0 - Uc) /Rc - (Uc - Ub) / R1 - Ib * h21 = 0
tri linerni rovnice o trech neznamych

Pro numericke pocitani zpameti (resp. tuzka papir, nebo kalkulacka)
takovy
postup neni nejlepsi,
lepe vychazi postupna transformace na zdroje napeti, nebo metoda
fantomovych
proudu (hehe, to jsem si ted vymyslel :o))

Ty ruzne transformace jdou podobnou cestou, jako reseni te soustavy
rovnic
postupnou substituci.

Ta fantomova metoda vychazi z toho, ze je to v podstate linearni
problem,
kdyz si zvolite nejaky pracovni bod Uc a spocitate proudove pomery v
uzlu
Uc, zjistite, ze pro tuto konkretni hodnotu Uc1 byste museli do uzlu
jeste
privest dalsi pridavny fantomovy proud, aby soucet byl nulovy. Pro jinou
zvolenou Uc2 jiny nenulovy proud. Linearni aproximaci urcite jednoduse
primku, ktera v nulovem fantom. proudu protne spravne Uc pracovniho
bodu.
Pokud zvolite Uc1 = U0 a Uc2 pro Ic = 0 tak se vypocet muze velmi
zjednodusit.

Danhard
-----------------------
Jardo,