Re: výboj v skleněné kouli

Vladimír Anděl vaelektronik@mirnet.cz
Úterý Duben 19 20:12:59 CEST 2005

Tohle mi pripomina moje davne pokusy s neusmernenym VN z televize. Vzal jsem
do ruky malou zarivku (6W, tehdy byly jen v NDR) a koukal jsem na jiskricky
z trafa do skla zarivky. Az potom ten proud, co v ruce nebyl citit, propalil
do skla dirku. A bylo po pokusech :-(
Stejne nechapu ty vyboje v zarovce. Myslel jsem, ze se zarovky poni dusikem
(proti rozprasovani vlakna) s takovym tlakem, ktery uz takove vyboje
neumoznuje. Nebo snad ten Teslak dokaze podobne efekty i ve vzduchu?

----- Original Message -----
From: "Jiři Drozd" <jirkonf@seznam.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Tuesday, April 19, 2005 12:00 PM
Subject: Re: výboj v skleněné kouli

  Tak tak :o) Slibene fotky sou tu (kazda cca 200-300kB)...

http://buger.czechian.net/hvoltage/zarovka/001.jpg
http://buger.czechian.net/hvoltage/zarovka/002.jpg
http://buger.czechian.net/hvoltage/zarovka/003.jpg
http://buger.czechian.net/hvoltage/zarovka/004.jpg
http://buger.czechian.net/hvoltage/zarovka/005.jpg
http://buger.czechian.net/hvoltage/zarovka/006.jpg
http://buger.czechian.net/hvoltage/zarovka/007.jpg
http://buger.czechian.net/hvoltage/zarovka/008.jpg
http://buger.czechian.net/hvoltage/zarovka/009.jpg
http://buger.czechian.net/hvoltage/zarovka/010.jpg

 Puvodni zapojeni sem trosku upravil - zralo to z tech 12V pres 4A. Misto
toho odporu co je tam v B tranzistoru (pouzil sem suplikovy KD502) sem tam
dal do serie 2 odpory a to 27R a 1K, paralelne pres 1K kondik 100n - zere to
ted cca 2.2A a intenzita vyboje je stejna. T se bude muset dat na chladic
(na tech fotkach neni, ale docela se hreje a pri delsim provozu by to
nemusel vydrzet)... Jinak pri priblizeni kovoveho predmetu drzeneho v ruce
preskakuje jiskra i docela daleko od banky (fotky 7, 9, 10) a vznika ozon, v
ruce pritom neni vubec nic citit. Pri priblizeni prstu hodne blizko banky
(nebo pri prilozeni na banku) je docela citit neco jako mravenceni, pri
oddaleni prstu se vytahne z banky vyboj a to docela hodne neprijemne pali
(behem chvilky vypalena tecka na kuzi).

JDrozd