tranzistor a zarovka

Pavel pavel_t@centrum.cz
Úterý Duben 19 12:09:10 CEST 2005

> Zapojil jsem BC337 jako spínač na zem pro žárovičku z přístrojové
> desky v autě.
> U žárovičky bych očekával 0,5W

0.5W? nejsou nahodou 1.2W nebo 2W podle typu auta a urceni? Je mozne ze
s 0.5W mate pravdu ale jeste jsem je nevidel.

> Po 10 mesících tranzistor odešel do večných lovišt.
> Proč?

Zrejme byl pretezovan at uz proudove nebo teplotne a jednoho dne mu
dosla trpelivost nebo byl z nejakeho duvodu prekrocen nejaky mezni
parametr a tranzistor odesel.

Naposledy jsem zarovicky (na 3V nebo podobne) spinal jeste KC508 pri
prvnich pokusech s elektronikou.

Nicmene, co zkusit ke spinani pouzit nejake FETy, maji temer nulovy
ubytek (pokud dodrzite Ugs) nebudou se moc hrat, male typy stoji par KC
a pouzdrem jsou jako BC337 nebo sympatictejsi SMD.

Pokud je problem ve spinani studenych zarovicek (ja bych rekl, ze ano)
je jednim z moznych reseni dat do baze(gate) RC clanek, ktery zajisti
pomaly nabeh (ale tak rychly aby to nevadilo indikacni funkci -
kontrolka blinkru s nabehem 2 sec asi neni to prave orechove:-) ). V ten
okamzik nebude tranzistor sice plne otevren a bude hrat ale to jen
chvilku a je to rozhodne lepsi nez proudovy naraz. Po nabehu jiz bude
tranzistor otevren uplne takze na nem bude minimalni ubytek.

A kacirska myslenka, dnes uz v teto souvislosti vyslovena: co misto
zarovek LEDky? K tomuto reseni vyrobci vozu resp. pristorovych desek
pristupuji stale casteji.

Pavel