teflonova tyc

Thomas Shaddack hwnews@shaddack.mauriceward.com
Pondělí Duben 18 21:33:06 CEST 2005

On Mon, 18 Apr 2005, Kručinský Ladislav wrote:

> No, nám kdysi ještě na vejšce říkali, že výrobu teflonu zvládli jenom
> Rusové a od nich to okopčili prohnilí Američani... A že je to strašně
> drahá záležitost. Je fakt, že nejsa vědami chemicko-technologickými
> nikterak poznamenán, nedovedu si představit jak se tak dokonale inertní
> materiál vyrábí. Nerozšířil by mi někdo obzor ? Děkuji.

Teflon, neboli polytetrafluoroethylen aka PTFE, je inertni, neb C-C a C-F
vazby jsou velmi silne, spatne narusitelne.

Strukturne (i vyrobou) se podoba polyethylenu, ale je o dost mene
reaktivni.

PTFE se dela radikalovou polymeraci tetrafluoroethylenu. Ten ma v molekule
dvojnou vazbu, CF2=CF2, a je tedy podstatne reaktivnejsi nez skoro inertni
teflon.

Puvodne slo o "nehodu" behem vyzkumu netoxickych chladiv v 30. letech.
Jednoho dne otevreli nadrzku s tetrafluoroethylenem, ale neuteklo z ni
nic, i kdyz podle vahy byla plna. Kontrolovali ventil, stouchali do nej
dratem, nic. Nadrzku rozrizli, a nasli na vnitrni strane jeji steny bily
voskovity blivajz.

Ve velkem se zacal teflon produkovat behem druhe svetove valky. Projekt
Manhattan sezral asi 2/3 celkove produkce (material byl oznacovan kodovym
jmenem K416, a pouzivan jako tesneni v separatorech izotopu); zbytek byl
pouzit pro spicky proximity-bomb (odpalovanych radarem v jejich spici pri
priblizeni k cili), letecke motory, vyrobu trhavin (neb teflon a horka
nitracni smes se navzajem blazeovane ignoruji), a vnitrni izolace nadrzi
na kapalne raketove palivo (kde konvencni materialy krehnou).

Viz tez zde: http://www.whitetrout.net/Chuck/Teflon/teflon.htm