OT: trvanlivost digitalniho zaznamu

Dusan Dolezal dolezal@zoner.com
Pondělí Duben 18 10:04:15 CEST 2005

To jo, drop-outu rozhodne casem pribyva, ale ten zaznam po 20 letech
prehrajete, byt asi v dost spatne kvalite. Problemem digitalnich dat je to,
ze jsou bud perfektni, nebo zadna, nic mezi tim (nekdy se podari neco
zachranit pomoci nejake kombinace pokus_o_precteni_zbytku_dat &
pokus_o_zachranu_souboru, ale vysledek je dost nejisty). Takze se vam muze
stat, za az se vase deti budou chtit podivat, co delali v jednom roce, tak
jim ukazete par jednicek a nul, co na disku zbyly. A pritom ta nevalna
kvalita analogoveho zaznamu by na tohle bohate stacila.

Jinak kazu vodu a piju vino (i kdyz trochu naruby...), sam vubec analogove
video (krome kamery) vubec nemam a vsechno grabuju a vypaluju. Ale ty
puvodni pasku z kamery (S-VHS) se porad nejak bojim smazat, tak poctive
kupuju nove a nove kazety... :-)) Koneckoncu s tim mam osobni zkusenosti,
snad vsechny media (i ta nejdrazsi) po nejakem case zacnou blbnout, video se
ruzne zasekava, hlavne na okrajich disku, a chyb s casem pribyva. Samozrejme
je to problem chybejicich opravnych kody na video discich (aspon na VCD a
SVCD, ktere jsem vetsinou delal), ale je videt, ze ty chyby tam proste
vznikaji. S nejvetsi pravdepodobnosti je pricina v tom, ze ty CDcka lezi
normalne vedle prehravace, zajmena UV slozka svetla asi dela sve. Kazdopadne
podle diskuzi na ruznych forem se zda, ze media skladovana potme vydrzi o
dost dele.

Dusan Dolezal