RE: výboj v skleněné kouli

JayBee jaybee@centrum.cz
Neděle Duben 17 20:06:11 CEST 2005

Zdravim, Jestli mate cas, zkuste se pustit do tohoto:
http://www.danyk.wz.cz/plazma.html
Ja cas nemam, ale az budu mit tak se to vyzkousim.
Nechcete byt prvni a infomrmovat me jak to slo? :-)

S pozdravem Jan Babjak, Bohumin

________________________________

From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On
Behalf Of Karel Radkovský
Sent: Saturday, April 16, 2005 8:03 PM
To: HW-news
Subject: výboj v skleněné kouli

Zdravím konferenci,

přítelkyně dostala takovou hezkou efektní věcičku - skleněnou kouli, ve
které vznikají elektrické výboje, viz
http://www.conrad.cz/DetailPage.asp?DPG=56061.
A jakožto "odborníka" :-) se mě hned zeptala na několik věcí, tak si je chci
nechat ověřit u jiných odborníků :-)...

a) jaké napětí v kouli je? Zřejmě to budou řádově desítky kV, asi bude
záležet i na plynu uvnitř...
b) jaký může být uvnitř tý koule plyn? Podle mě tak asi vzduch nebude.
c) je to normální sklo, nebo něco speciálního? např. nějaká pokovená
vrstvička na něm... to sklo je velmi tenké, řádově tak 1mm (podle zvuku
poťukání)
d) co se může stát, když ta koule prasne, případě se rozbije úplně?

Za reakce děkuji.
(pro mě končí napětí 230V a i to je někdy moc :-))) )

Zdraví Karel Radkovský.