Cinitel kraceni

Jan Kuba jan.kuba@seznam.cz
Úterý Duben 12 17:14:52 CEST 2005

Daniel Valuch napsal(a):

> [...]

A co ked nebude? Preco musime pouzivat stale tie iste zazite riesenia?
Bez protivahy to nebude vyzarovat?
 Preco prave 3? Preco nie 1? Preco lambda/4? Preco nie lambda/832?

Protoze kazdy nema take moznosti jako Vy pocitat, simulovat ,merit a
babrat se s tim. Groundplane je osvedcena konstrukce! A bude hrat (
pokud se dodrzi rozmery) i bez mereni, s tim, ze u paty pri 3  radialech
sklonecnych pod 45 stupni je cca 50ohmu.
I bez protivahy to samozdrejme vyzarovat bude ale BLBE! A lambda /832
neni protivaha ale spendlikova hlavicka. na 1,25GHz je to  0.2mm a to
neni ani pro 1,25GHz ZADNA protivaha. takze: lambda/832 nejde treba
pouzit, protoze je to trochu kratka protivaha, neboli zadna.
Navic verim, ze tazatel setri s kazdym watikem wykonu, proc by ho mel
zabit blbou antenou jeste ke vsemu bez protivah?
Pokud tam da jednu radialu, tak mu to bude zarit buhvi kam a impedance
muze byt take uplne jinde. Navic ta protivaha se vzdy delala u
groundplane lambda/4 .
Nechapu proc by mel laborovat jeste s protivahou, kdyz nevi ani jak ma
vypadat zaric a uz vubec nevim , proc takovou nesmyslnou vec vubec
navrhujete.
Zustante trochu pri zemi. Cern je jedna vec , amateri druha. Mezi tim je
hodne tlusta cara.....
A ty same reseni my amateri pouzivame proto, ze nemame cas ani chut
laborovat  s jinymi , jinym nevyzkousenymi antenami !

>No u 160m anteny je naozaj 1mm izolacia zanedbatelna, ale bavime sa o
>antene na 1.2GHz ktora bude mat par cm a par mm hruba izolacia koaxialu
>ma ku dlzke uz nezanedbatelne rozmery.

Hm.. ale zas je to po cele delce 160m, to zas neni nezanedbatelna delka
nebo ano?. To je jako kdyz reknu, v pripade 1,25GHz je zaric to jen par
cm dratu, a ten kousek izolace :-)

Prakticky:
na lambda /4 proutek - magneticka pata na plechu  vyladeny PSV 1:1,12 (
433MHz) jsem nasunul buzirku z teflonu
PSV metr (MJF s vyvedenym ss od mAmetru) se ani nehnul.
Nasunuti rulicky z nejakeho zluteho plastu ( od celofanu) PSV  stale1:1,12
Na proutek jsem prilepil podelne samolepici pasku  PSV se ani nehne.
 To same s brckem od limonady, nejhorsi bylo, kdyz jsem na antenu volne
polozil  papirovy ubrousek PSV 1:1,4 ale tam se mohla uz projevit
absorbce energie papiru..
Jinak   PSV velmi ovlivnuje  i priblizeni ruky na 30cm, nebo jinych
vodivych predmetu.

Takze si uz ted naprosto stojim za tvrzenim, ze dielektrikum z koaxu
zaric ovlivni byt na 3x tak velkem kmitoctu jen velmi malo! Neboli
nemeritelne, tedy bezvyzname.

>toto je jedina vec s ktorou suhlasim :-)

>kedy ste koncili skolu? Pocitacova veda medzicasom trochu pokrocila :-)
>alebo ste jeden z tych, ktori zasadne neuznavaju ziadne vypocty a vsetko
>si postavia a odmeraju?

Skolu? v r.1990, maturoval jsem z RJ :-) Zkouska z VT na IQ151.
Ano dnes mam na stole stroj na 1200x vyssim hodinovem kmitoct, s
10000xxx X vetsi RAM a z flopy uz tak nejaky ten cas nebotuju. :-)

Ale nejakym programem jsem si nechal spocitat Yagi . Vysel prumer prvku
42 mm a delka prvku 46 mm!
A za ten program chteli 42 dolaru, krom toho pocital spoustu dalsich
veci, jestli takhle vsechny, nedivim se, ze nikomu nic poradne nechodi :-)
Pred 8 lety jsem v Tesla VUST byl kvuli duplexerum na 160MHz. Navrhovali
pro nas typ s vetsim  utlumem v nepropustnem smeru.
Vse spocitali a pak i udelali, bylo to nadraka. Sef toho oddeleni pak
prohlasil, ze to budou muset odlaborovat, jako to delali doposud.
Co si mam myslet o takovem vypoctu. A jak mam pak duverovat dalsim vecem?
Netvrdim, ze v rade veci matika sedi, ale jak si mam byt jist, ze zrovna
v tomhle?
............bez mereni?
Ano, pokud to nevidim na rucke pristroje,  neverim. Alespon u tech
slozitejsich veci.
Ale Groundplane bude hrat vzdycky podle vypoctu, tam je asi opravdu
nesmysl neco merit!
Proto jsem taky tazatele od pocatku tlacil do tech protivah. A o tom to
vlakno bylo. Ne o tom, jak to delat 1000x jinak
Honza