OT: cola etc - Re: stojan na vodu

Thomas Shaddack hwnews@shaddack.mauriceward.com
Sobota Duben 9 21:49:22 CEST 2005


On Sat, 9 Apr 2005, [ISO-8859-1] Martin Malý wrote:

> > Dalsi faktory jsou psychologicke; sladka chut, self-image vytvoreny
> > saturacnimi reklamnimi kampanemi. (Sprite "Image je na nic" je primy
> > protiutok proti reklamni taktice Coca Coly.)
> 
> Ted jste mne docela hezky pobavil... Schvalne, zkuste si tipnout -
> ktera firma vyrabi Sprite (a protiutoci tak proti reklamni taktice
> Coca-Coly)?

JAAAAAAAAUVAJS! Sorry, moje chyba, mel jsem se podivat misto zkratkoviteho 
odhadu. Obcas veci, ktere jsou prilis evidentni, nejsou. (Pokud nejde o 
pokus ziskat cast trhu protivnika, asi jde o ziskani jine cilove skupiny, 
konvencni taktikou "cool znacky" nedosazitelne.[1] Pridavnou ostudou je 
to, ze o te same znacce, vyrobci, a reklamni taktice jsem neprilis davno 
cetl.[2] Co je to za dobu kdy i kritika reklamy se vyuziva k reklame?)

Diky za upozorneni.


http://en.wikipedia.org/wiki/Sprite_%28soft_drink%29
Zde podrobnosti o znacce jsou. Zajimavejsi, nez jsem ocekaval.

Sprite je odpoved CocaColy na 7up. (Pro zajimavost, 7up puvodne (do roku 
1950) obsahoval citrat lithia, pouzivaneho v psychiatrii na stabilizaci 
manicke nalady.) Popularitu nad 7up ziskal Sprite v 80. letech, kdy 
CocaCola zatlacila na stacirny, aby zmenily znacku. Velkemu zakaznikovi se 
neodporuje, takze 7up ztratil znatelnou cast podilu na trhu. Dalsi 
vydobytek zuriveho kapitalismu. O kterem media nebudou prilis informovat, 
neb by riskovaly ztratu investic bohateho zadavatele reklamy.


Tento mechanismus boje o trh se tyka i elektroniky. Nevim jak ted, ale 
pred nejakou dobou byly motherboardy pro procesory AMD ponekud 
nedostatkove, kdyz byly tak v bilych skatulich bez vyrazneho oznaceni 
vyrobce, a rikalo se, ze Intel vyhrozuje fabrikam, ze bud budou vyrabet 
pro ne, nebo pro AMD.
Priklad z roku 2003 viz zde: 
http://www.geek.com/news/geeknews/2003Apr/bch20030425019752.htm
(To nebude ojedinele, nebot ten priklad s bilymi skatulemi si pamatuji z 
minulosti minimalne 5 let vzdalene.)



[1] Dle Douglase Rushkoffa se jedna o "wink" advertising, sebeironicky 
pristup v reklamni kampani.

Podrobnosti zde:
http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/persuaders/etc/rushkoff.html

Relevantni odstavec:

In addition to using icons, marketers have come to recognize the way irony 
makes a wary viewer feel safe, and now they regularly employ irony in the 
commercials targeted at these more difficult demographic groups. "Wink" 
advertising acknowledges the cynical stance of resistant viewers: Sprite 
commercials satirize the values espoused by "cool" brands, sometimes even 
parodying their competitors' obvious image-based tactics, and then go on 
to insist, "Image is nothing. Thirst is everything." A brand of shoes 
called Simple developed a magazine campaign with the copy "Advertisement: 
blah blah blah...name of company."


[2] Douglas Rushkoff - Manipulativni natlak (Coercion). Stranku nevim a 
    nedohledam, neb kniha je v zapujcce. Velmi zajimava a lehce ctiva 
    kniha.


Další informace o konferenci Hw-list