Re[2]: .... because I use linux bolo: Re[2]: elmag vyzařování a lidi

turby turby@seznam.cz
Sobota Září 25 12:55:12 CEST 2004

presne o tom to je. na stole mi win vyhovuji skvele protoze me
neomezuji a ve vyrobe me vyhovuji *nixy protoze me neomezuji.

zrovna nedavno jsme vytahli ze serverovny stareho suna (teda nebyl to
sun, ale klon) na kterem bezelo cosi pro financni oddeleni. ten stroj
tam stal minimalne 6 let bez jedineho zasahu spravce a stale fungoval
k plne spokojenosti, odnesl to jen proto, ze financaci menili totalne
system. byl jsem jediny kdo si pamatoval jeho instalaci :o)

--
 turby
 turby@seznam.cz

d> HURAAAAA FLAME!!!!

d> Nechtel bych nijak polemizovat, ale:

d> puvodni navrhy io. vcetne slozitych numerickych metod byly puvodne
d> vyvinuty pro linux. Ten simulator, ktery bezne pouzivate na svem
d> desktopu (PSpice) vznikl na zaklade prace na linuxovem spice, ktery
d> je uz od praveku linuxu soucasti temer kazde distribuce. Co se tyce
d> navrhoveho softwaru, vetsina veci pro pcb byla puvodne urcena pro unixy.
d> To same plati i o MKP (ansys...). Kdyz se podivate na velke organizace,
d> prechod na linux se vyplati, myslim ze se staci porozhlednout po netu.
d> Mam-li hovorit napr. o tom, co se me tyka, tak vsechny stanice v CERNu,
d> ktere maji co docineni s acceleratory bezi na unixu. V control roomech v
d> Meyrin se pouzivaly donedavna windowsovske stanice na to, aby se zapsal
d> zaznam do logbooku a otevrely se security-door, protoze nejaka lama
d> (student) napsala ten software pouze pro win. Zarizeni na VME busu maji
d> PPC procesory na kterych
d> bezi LynxOS a do relativne blizke budoucnosti se ocekava vymena LynxOS
d> za linux. Vetsina firemnich PCB navrhu pro LHC se dela v cadence pod
d> linuxem, mimo jine take proto, ze tyto systemy umoznuji navrh a simulaci
d> zaroven (pokud si to clovek nevyrabi sam jako ja v eagle - mimochodem
d> take pod linux). Pro 3D modelovani se pouziva Euklid nebo Catia, bezici
d> na sun clusterech. Na navrh FPGA se pouzivaji softy jako leonardo,
d> altera maxplus atdatd, ktere bezi pod linuxem. Na slozite vypocty se
d> pouziva linux cluster, citajici nejakych 8000 pocitacu.
d> Nicmene to jsou samozrejme veci ktere maji pramaly vyznam pro lidi
d> zabyvajici se programovanim PICu pripadne one-man-show firmicky (cimz
d> nechci v zadnem pripade snizovat to, co tady vetsina lidi dela), kteri
d> tvrdi ze unixovych systemu je malo jenom proto, ze jeste zadne nevideli.
d> ---
d> Nicmene: je pravda, ze v cernu existuji k vetsine aplikaci
d> komplementarni aplikace pro windows (bavime-li se o navrhu elektroniky a
d> psani dopisu- vsechny softy jsou k dispozici dualne, dokonce i cadence)
d> ---
d> Hlavnim faktorem pro pouziti linuxu v interakci s hw aplikaci jsou totiz
d> distributed networking, jednoducha udrzba software a hlavne latency
d> control (sorry, nevim jak se to rekne cesky) o cemz se muze windows tak
d> maximalne zdat (a take to, ze nemusi pouzivat nejake osklive hacky aby
d> mohli v XP/NT 'neregulerne' zapisovat na paralelni port). A jak jsem
d> rekl, s prichodem low-latency patchu do linuxoveho jadra se blyska na
d> linuxove casy i na tech ppc procesorech.
d> ----
d> Jeste bych si dovolil par slov k diskuzi co tady probehla mezi p.
d> Puobisem z ELNECu a dalsimi. Vite, je hloupe ze od Vas lide chteji
d> zdrojaky od
d> Vaseho vyrobku - ony vicemene nejsou ani potreba. Staci, kdyz je
d> zverejneno rozhrani, ktere proprietarni software pouziva a ona se Vam o to
d> linuxova komunita postara a casem treba vznikne k Vasemu kousku hardwaru
d> program i pod linux, coz by z Vaseho hlediska bylo pravdepodobne
d> vyhodne, protoze byste meli pokryty dalsi operacni system a treba by Vam
d> to pridalo i na popularite - a dokonce byste si nemuseli ani hrat na
d> charitu.
d> Ale to ovsem zalezi na firemni politice, jak se postavite ke svym
d> klientum. Osobne si vybiram hw, ktery ma k dispozici drivery pro ruzne
d> operacni systemy, protoze to znamena, ze si vazi svych zakazniku
d> nezavisle na tom, jaky operacni system pouzivaji. Z tohoto duvodu bych
d> po Vasem systemu nikdy nesahnul. A druhy duvod je reklama o tom, jak
d> smyslite o zakaznicich s jinym operacnim systemem, kterou jste prave
d> ELNECu tak skvele zaridil.

d> ---
d> Pozn na zaver: ackoliv aktivne pouzivam linux jak doma tak v praci,
d> nejsem jeho extremnim zastancem (jsem svou povahou liberalni clovek :) a
d> chapu ze windows maji take sve pouziti: napr pro sekretarky nebo na
d> hrani her :) - i kdyz i o tomhle se bude dat do budoucna s uspechem
d> pochybovat (no flame, just joke)
d> d.