Re: .... because I use linux bolo: Re[2]: elmag vyzaøování a lidi

dejfson dejfson@solnet.ch
Sobota Září 25 12:17:42 CEST 2004

HURAAAAA FLAME!!!!

Nechtel bych nijak polemizovat, ale:

puvodni navrhy io. vcetne slozitych numerickych metod byly puvodne
vyvinuty pro linux. Ten simulator, ktery bezne pouzivate na svem
desktopu (PSpice) vznikl na zaklade prace na linuxovem spice, ktery
je uz od praveku linuxu soucasti temer kazde distribuce. Co se tyce
navrhoveho softwaru, vetsina veci pro pcb byla puvodne urcena pro unixy.
To same plati i o MKP (ansys...). Kdyz se podivate na velke organizace,
prechod na linux se vyplati, myslim ze se staci porozhlednout po netu.
Mam-li hovorit napr. o tom, co se me tyka, tak vsechny stanice v CERNu,
ktere maji co docineni s acceleratory bezi na unixu. V control roomech v
Meyrin se pouzivaly donedavna windowsovske stanice na to, aby se zapsal
zaznam do logbooku a otevrely se security-door, protoze nejaka lama
(student) napsala ten software pouze pro win. Zarizeni na VME busu maji
PPC procesory na kterych
bezi LynxOS a do relativne blizke budoucnosti se ocekava vymena LynxOS
za linux. Vetsina firemnich PCB navrhu pro LHC se dela v cadence pod
linuxem, mimo jine take proto, ze tyto systemy umoznuji navrh a simulaci
zaroven (pokud si to clovek nevyrabi sam jako ja v eagle - mimochodem
take pod linux). Pro 3D modelovani se pouziva Euklid nebo Catia, bezici
na sun clusterech. Na navrh FPGA se pouzivaji softy jako leonardo,
altera maxplus atdatd, ktere bezi pod linuxem. Na slozite vypocty se
pouziva linux cluster, citajici nejakych 8000 pocitacu.
Nicmene to jsou samozrejme veci ktere maji pramaly vyznam pro lidi
zabyvajici se programovanim PICu pripadne one-man-show firmicky (cimz
nechci v zadnem pripade snizovat to, co tady vetsina lidi dela), kteri
tvrdi ze unixovych systemu je malo jenom proto, ze jeste zadne nevideli.
---
Nicmene: je pravda, ze v cernu existuji k vetsine aplikaci
komplementarni aplikace pro windows (bavime-li se o navrhu elektroniky a
psani dopisu- vsechny softy jsou k dispozici dualne, dokonce i cadence)
---
Hlavnim faktorem pro pouziti linuxu v interakci s hw aplikaci jsou totiz
distributed networking, jednoducha udrzba software a hlavne latency
control (sorry, nevim jak se to rekne cesky) o cemz se muze windows tak
maximalne zdat (a take to, ze nemusi pouzivat nejake osklive hacky aby
mohli v XP/NT 'neregulerne' zapisovat na paralelni port). A jak jsem
rekl, s prichodem low-latency patchu do linuxoveho jadra se blyska na
linuxove casy i na tech ppc procesorech.
----
Jeste bych si dovolil par slov k diskuzi co tady probehla mezi p.
Puobisem z ELNECu a dalsimi. Vite, je hloupe ze od Vas lide chteji
zdrojaky od
Vaseho vyrobku - ony vicemene nejsou ani potreba. Staci, kdyz je
zverejneno rozhrani, ktere proprietarni software pouziva a ona se Vam o to
linuxova komunita postara a casem treba vznikne k Vasemu kousku hardwaru
program i pod linux, coz by z Vaseho hlediska bylo pravdepodobne
vyhodne, protoze byste meli pokryty dalsi operacni system a treba by Vam
to pridalo i na popularite - a dokonce byste si nemuseli ani hrat na
charitu.
Ale to ovsem zalezi na firemni politice, jak se postavite ke svym
klientum. Osobne si vybiram hw, ktery ma k dispozici drivery pro ruzne
operacni systemy, protoze to znamena, ze si vazi svych zakazniku
nezavisle na tom, jaky operacni system pouzivaji. Z tohoto duvodu bych
po Vasem systemu nikdy nesahnul. A druhy duvod je reklama o tom, jak
smyslite o zakaznicich s jinym operacnim systemem, kterou jste prave
ELNECu tak skvele zaridil.

---
Pozn na zaver: ackoliv aktivne pouzivam linux jak doma tak v praci,
nejsem jeho extremnim zastancem (jsem svou povahou liberalni clovek :) a
chapu ze windows maji take sve pouziti: napr pro sekretarky nebo na
hrani her :) - i kdyz i o tomhle se bude dat do budoucna s uspechem
pochybovat (no flame, just joke)
d.