dalekopis

Jan Kuba jan.kuba@seznam.cz
Sobota Září 11 09:58:31 CEST 2004

No kdysi jsem se kolem toho tocil, snad si to jeste pamatuji:
Vsechny dalnopisy (u nas v CR) byly zakoncene na zarizeni UFTK26 (UFTK6)
Byl to soubor tonove telegrafie  - umel pomoci 24(6) tonu (fsk)  na jeden
telefonni kanal (po kterem se to prenaselo do vzdalene  ustredny )
namodulovat 24 dalnopisnych kanalu - vedeni. (neco jako vicenasobna
telefonie po jednom vedeni)
Od dalnopisu tedy vedlo 2dr vedeni (riklao se mu "loko") a koncilo vzdy na
tomhle stojanu (nebo rovnou na ustredne - to zridkakdy, protoze ustreden
bylo par)
Nekdy byly DPS pripojeny take 4dr. vedenim a u dalnopisu byl specialni dalsi
konvertor - to proto, ze  vojsko pouzivalo jeste nekdy "sifratory"v a ty
potrebovaly 4dr pripojeni. Na onom stojanu mel kazdy ucastnik tzv.
dalnopisny 2dr. konvertor ktery stejnosmerny signal (proud-neproud/a zaporny
proud-neproud - tim se davalo volani) prevadel na ton se zdvihem cca 60Hz. V
konvertori byl polovodicovy spinac (KUY12, pozdeji SU161) ktery delal smycku
proti dalnopisu a napajeci zdroj - kvuli proudu do loca pri vetsich
vzdalenostech. Vsechny smycky vedly prez proudovy omezovac - ochrana
vedeni - variator - zarovka slouzici jako omezeni proudu) Provoz se nechal
monitorovat  dalsim dalnopisem pripojenym do serie s loccem.  Dale byly v
konvertoru  nejake diskretni komparatory a LC oscilatory a filtry, ktere se
v pravidelnych intervalech merily a nastavovaly. Take se na tom merilo
tzv.telefrafni zkresleni - vetsinou daval nekdo do poruchy ze mu dalnopis
"sifroval" - pak bylo treba zkresleni nastavit.
Co je tyce jeste te proudove smycky - v klidu teklo do locca -5mA dalo se
tim lokalizovat ze je dps OK. Pracovni proud cca +50mA byl klicovan
polovodicovou
jednotkou EK1 - jeji zapojeni mohu nekde vyhrabat , ale jednodussi bude
normalne smycku klicovat nejakym tranzistorem a smytec.
Honza