Lehce OT - termostaticke hlavice

Dolezal Dusan dolezal@zoner.com
Pátek Září 10 08:57:17 CEST 2004

Hmm, to vypada zajimave, me ta cena neprijde az tak zavratna. Jenom by to mohlo fungovat inverzne, prece jenom mi prijde lepsi v pripade nejake poruchy prijet treba z tydenni dovolene do pretopeneho baraku, nez do vymrzleho s popraskanym vodovodem. Ale to uz je detail.

Ja s tim teda zacinam, takze nic hotoveho nemam. Puvodne jsem to chtel cele ridit nejakym MCU, ale nakonec pri meditovani nad poradnym displejem (a prohlidkou prislusnych ceniku) jsem koupil za tisicovku starsiho Palma, ten povesim na zed a MCU bude delat jenom interface a mozna to nejak lehce ridit v nouzove situaci, kdyby se treba ten Palm kousnul. Vyhoda je v tom, ze budu mit velky dotykovy displej, takze ovladat to muzou treba i decka a navic se ta aplikace bude urcite lip psat (takze si tam dovolim i vic vselijakych ficur). No a s cidly a hlavicemi to v pripade blizsich radiatoru propojim asi dratove, ty vzdalenejsi asi vzduchem (zrejme nejaky ten Aurel a spol.).

Dusan Dolezal

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@mailman.nethouse.cz
[mailto:hw-list-bounces@mailman.nethouse.cz]On Behalf Of Jan Kuba
Sent: Friday, September 10, 2004 12:52 AM
To: [HWnews]
Subject: Re: Lehce OT - termostaticke hlavice

Ja jsem predelaval byt pred rokem a byly me doporuceny samotne serva na
radiatorove ventily SIEMENS.
O tehle problematice (serva a termoventily) nemam prehled , tedy co jsem od
odborniku pochytil:
"Serva" - nejsou mechanicka ale voskova s pistkem a s pracovnim topnym
odporem. (princip termoventilu). Doba pro plny nabeh je cca 70sec, to same
vypnuti.
V klidu - bez napajeni - uzavitaji ventil. Tedy pokud ma radiator hrat ,
musi se servo trvale napajet (2W/24V)
Vyhoda Siemens volby  je staly odber pri zapnuti. (nektere typy maji prikon
pri zapnuti treba 10x vetsi nez stand-by coz komplikuje napajeci cast celeho
rizeni - 5 serv v byte s pocatecnim prikonem 20W je celkem naraz pri zapnuti
100W a na to je treba dimenzovat zdroj - necha se resit centralnim rizenim s
postupnym nabehem serv) Hlavice - servo
vypadaj asi takhle:
http://web.quick.cz/solemon/servo/servo.jpg

Cena nebyla nejmensi ( a  cca 500kc) je pry vyvazena vysokou
polehlivosti.( no uvidime za 10let dam vedet)  Pokud pry bude rizeni plne
elektricke , je kombinace s termohlavici zbytecna.

Termohlavic( i el. ovl)  a samotnych serv je na trhu nepreberne mnozstvi,
urcite bych se pred nakupem pidil po referencich lidi znalych....
*****************
Co ale ja osobne stale nemam vyresene  ( a zima se blizi) je centralni
rizeni techto hlavic.
Zatim je provizorne mam pripojene prez 1 termostat v referencni mistnosti ,
ostatni sundane a ovl. rucni.
Do budoucna bych chtel nejake centralni rizeni (kabelaz pripravena do
jednoho mista - od serva 2 draty, od cidla 3, cidlo bude umisteno vzdy na
vedlejsi stene nez radiator)
Chtel bych neco na principu IRC (Individual Room Control) viz popis na
http://www.ecasro.cz/bmr.htm
t.zn. v kazde mistnosti mit moznost regulovat teplotu v zavislosti na case i
s vykendovymi zmenami.
Priklad:
koupelna se topi pouze 18:00-20:30 na 25 St zbytek casu 19 St, v noci dejme
tomu mezi 00:00-05:00  netopi  06:00-07:30 na   22 st
Dětský pokoj  19:00-21:00  na 21st , 21:00 - 05:30 na 18 st, 5:30 - 7:30 na
22st  zbytek dne 20 st o vykendu cely den 21st.

atd atd...

Tohle by vyresil treba inteligentni termostat v kazde mistnosti, ale libilo
by se mi neco s centralni spravou s moznosti operativne zasahnout primo v
mistosti.
(prijde navsteva a zachlastame az do 02:00 )
tak nepoletim k PC a nebudu to preprogramovavat - ale dvojklik na termostat
v aktualni mistnosti dejme tomu vse resi.

Na druhe strane moznost ladit topeni v byte v klidu u PC se mi jevi tez jako
prijemne - s moznosti videt aktualni teplotu v kazde mistnosti , nejake
hezke grafy atd..
Ke vsemu ridici jednotka muze v lete obcas pohnout ventily, protocit obehove
cerpadlo, na chvili spustit obeh - tak jak se to doporucuje.

Navic cenralni rizeni ma vyhodu v operativnim ovladani serv u ventilu:
Př. Přijdu  necekane odpojedne a chci do ledove koupelny - "trojklik" na
ovl. v koupene docasne odstavi vsechny radiatory (nebo alespon nektere) tak,
aby topna voda najela na nejvyssi teplotu a koupelna se mohla co nejrychleji
vytopit.

Ptám se tedy:
Nemá někdo něco takového už poresene???
Pripadne nema nekdo chut se s tim zabyvat? Nebo mam investovat do hotoveho.
(cerne a bile skrinky od ecarso.cz) cena cca okolo 10 000 kc

Honza