Da se vyrobit bleskojistka?

JUCE joko@skrat.sk
Úterý Září 7 19:40:08 CEST 2004

No teraz ste mi to pekne povedali. Diki moc. Konecne mam vtom trochu
jasnejsie ;-)
Este raz dakujem za vycerpavajuce odpovede :-)

----- Original Message -----
From: "Wek" <wek@evona.sk>
To: "Wek" <wek@evona.sk>; <hw-list@mailman.nethouse.cz>
Sent: Monday, September 06, 2004 2:38 PM
Subject: Re: Da se vyrobit bleskojistka?

balu wrote:
> to na obrazku nebola bleskoistka, ale transil

Jaaaaj, ved ja aj synovi vravievam: hovor pomaly a zrozumitelne!
:-)))
Tak este raz.

Povodny dotaz bol na blestkoistku, ale JUCE mal na mysli prepetovu ochranu
na
ethernet, neskor sme sa dozvedeli, ze ide o vonkajsie vedenie, dokonca zo
strechy kostola.

500 korun sa mu zda za to vela.

Niekto mu ponukol to co sa vyskytuje v UPS. Podla mojho skromneho nazoru je
ochrana s transilom vhodna len pre vnutorne vedenia.

Dobry prehlad urobil Rt.

Bleskoistka JE suciastka, ktora sa pouziva v prepatovych ochranach. Je
pomalsia ale znesie vacsiu energiu ako transil. Pouzivaju sa ich kombinacie
(plus pripadne varistor) plus prip. ochranne seriove odpory (pozor, tie
niekedy funguju aj ako poistky, takze ich nie je vhodne po "zafungovani"
vymenit za hocico suflikove (aj ked ja som to tak raz urobil a nic zleho sa
odvtedy nestalo :-)))

Prepatova ochrana moze byt kombinovana aj s odrusovacim filtrom (nevravim ze
prave na ethernet), to sa potom tam vyskytnu aj nejake cievky a kondiky.

Na vonkajsie vedenie by som nesetril 500 ani 1000 korun na profi prepatovu
ochranu (taku, co ma v sebe AJ blestkoistku). Vlastna skusenost - mali sme
prepojene 2 budovy koaxom asi 50m krizom po strechach. Jednu noc, a to tiez
priamo v BA burka vobec nebola, nam na sieti odisli 4 sietovky; ale vo
vetve,
kde bolo to vzdusne vedenie, ani jedna, ale odisli spominane "poistkove"
odpory. Ochrana bola na oboch stranach.

Jirí Krul  wrote:
> Nicmene k veci v ochranach UTP se zpravidla pouzivaji transily nebo
> supresorove diody s reakcni dobou okolo 1ns , cokoliv pomalejsiho nema
velky
> vyznam pouzivat.

Ako bolo spomenute, v kombinacii; blestkoistkou moze pretiect podstatne
vacsi
prud.

Jirí Krul  wrote:
> Pokud blesk "rachne" primo do vedeni tak zpravidla nepomuze ani svecena
voda
Svata pravda; je to vsak nepravdepodobne (aj ked u kostolnej vezi...:-)))
Ale indukovanych peciek sa najde hojojoj... (ako uz aj JUCE naznacil, s tym
uz
skusenost ma...)

balu wrote:
> Preco zase ducharina? To kazdy kto vie co robi je povazovany za maga?
> Priebehy pulzov pre rozne rusenia (maly blesk, velky blesk, odolnost
> vstupu, jadrovy vybuch :-P) su velmi dobre zname, takisto casove
> charakteristiky a schopnost pohltenia energie kazdym z tych prvkov.
> Pokial viete pred cim chcete svoje zariadenie ochranit tak nie je
> problem navrhnut vhodny obvod.

Balu, poznas charakteristiky tych vasich megawattovych elektroniek,
vlastnosti
vlnovodov si vies zratat, a to chces povedat, ze vam vzdy vsetko islo podla
planu?

Ak by som to chcel prehnat, naco studujes elektrinu uz ktoviekolky rok,
maxwellky Ti prezradili na KTEE uz v 1. rocniku, tym je povedane predsa
vsetko... :-)))

Tak napr. tie prvky maju vyrobne rozptyly, su casovo nestabilne (menia
charakteristiky po "zafungovani"); priebeh pulzu je silne premenlivy, zavisi
najma od toho, kde a za akych okolnosti ten blesk udrel a co vsetko je medzi
bleskom a chranenym zariadenim (nikdy nejde o priamy zasah); na ochrane je
zavesene kadeco (je rozdiel medzi 10m STP a 1 sietovkou a medzi koaxom s
navesanym kdecim a medzi 230V, co sa tiez takto chrani, a medzi uz
spominanym
50MHz napajacom...), su rozne poziadavky na vf vlastnosti atd. atd. atd.

wek