BITSCOPE

Pavel Poucha papouch@papouch.com
Pátek Září 3 15:22:43 CEST 2004

>Nevím jak bych mohl zobrazit něco, co není... tedy pokud jsem Vám rozuměl
že máte na mysli špatně nastavený >analogový osciloskop.

Ale ano, muze se to stat uplne lehce (a to tedy jak u analogoveho tak u
digitalniho ociloskopu). Predstavte si ze mate periodicky signal:

puls - 5ms_mezerea - puls - 100 ms_mezera - puls - 6ms_mezera - puls -
100ms_mezera     a znova.

(Neni to v me praxi prilis neobvykly signal, typicky se muze jednat o dotaz
a odpoved po RS485, po kazde s ruznou reakcni dobou.) Na osciloskopu pak
uvidite 2 pulsy ve vzdalenosti 1 ms. A protoze co je dotaz a odpoved hned
tak nezjistite, chvili se divite. Jasne, zatocite casovkou sem a tam, a hned
vite, ktera bije. Vyhoda digitalniho osciloskopu je, ze vetsinou ma ruzne
filtry na spousteci signal (delka pulsu atd.) a tim si clovek pomuze.

Navic TDS maji funkce "peak-detect", ktera zobrazi na displeji i uzky puls,
i kdyz by byl jinak pri zvolenem samplovani minut (ztratil by se mezi
samply).

Opet problem ze zivota: Pri seriove komunikaci se ztraceji byte nebo - a to
je typicke - komoli se prvni byte. No a vy ted potrebujete nalezt spicku, na
kterou UART reaguje jako na start bit. A to muze byt spicka par desite us, a
komuniakce je treba cyklicka v radu sekund.

Jasne, i takove veci se daji nalezt analogovym osciloskopem, dobre nastavit
synchronizaci, posunout od kraje stinitka a cekat s pohldem uprenym na
obrazovku.

Ale ja jsem asi postizen temi komunikacemi a situacemi, kdy clovek stoji v
hale u stroje, nejlepe nekde ve strojirenske firme, osciloskop v ruce a
domlouva se mobilem s nekym o dve haly dal, aby mu uz podesate tuknul do
klavesnice...

>Další věc, se kterou příliš nesouhlasím:

>Osciloskop s obrazovkou BS4 by se asi neměl nazývat osciloskopem, protože
neměří ale pouze ukazuje. A to je dost >podstatný rozdíl. Na tom mém
"rusáčkovi" mně fascinuje to, že se dá měřit jak v napěťové oblasti tak i v
časové.
>Postavit lineární časovku, trošku kvalitní spouštěcí obvody, vertikální
zesilovač, zpožďovací linku, ... budiž, to všechno >asi jde v současné době
se současnými obvody lépe (ale nikoliv snadno).
>Pořád ovšem zůstává nutnost žhavení obrazovky, odstínění od cizích polí,
anodové napětí a napětí pro ostření a wehnelta >atd...,
Toho bych se tak nebal, je to trosku zapomenuty koutek elektroniky, ale po
dnu stravenem na netu to zas tak slozite nebude (tedy pokud nestavite 500MHz
osciloskop).
>předpokládám že Vám tohle vypočítávat nemusím. Proto stále trvám na svém
názoru vzniklém sledováním diskuze o >BITSCOPE - pokud chce někdo jednodušší
osciloskop tak rozhodně bazarový nebo levný nový analog. Koukám do
>předloňského GM katalogu a HungChang dvoukanál do 20 MHz se skvostnými
parametry je tam za cca 15 000,-. >Pravda není to málo ale ani moc.

No ja vim ze BS4 neni zadne delo, ale vzijte se do situace kluka v prvaku na
prumyslovce, ktery nema moc penez a obrazovku dostane zadarmo. K tomu navic
4 vysokonapetove tranzistory, ale ty jsem spalil, takze jsem tam dal ty
ECC83. O takovych obchodech jako GM nebo dvoukanalu 20MHz se mi mohlo jen
zdat a taky zdalo, pokud nekdo privezl katalog od Conrada. Bylo to v dobe,
kdy proto, ze jsem koupil na inzerat z Amara jednu jedinou NE555, tak pak
otce zavolali na policii.

>Plně s vámi souhlasím, že u dějů s dlouhou periodou je digitál
nezastupitelný. Ale musí být kvalitní = drahý. Schválně na >kolik vás přišel
TDS1002? Farnel tam má místo ceny telefon, což je pro mne jasný signál...

TDS210 stal asi 35.000,- (zavadeci cena), TDS1002 asi 50.000,-

>Trošku jiná věc je, pokud si chce bastlíř pohrát s A/D systémy a jako
meziprodukt hraní z toho vypadne digitální >osciloskop.
>Budiž, proti tomu ani slovo. Ale měl jsem dojem, že prvotní popud byla
potřeba jednoduššího osciloskopu a >proto >jsem napsal tuto filipiku.
>Proti osciloskopu ve formě přípravku k počítači mám ještě jednu drobnost:
jsou to dva krámy propojené dráty a dosti >neskladné. Počítač 90% času
slouží jinde a pak bych ho měl přenášet do dílny (uvažuji pochopitelně
notebook) na >nějaké měření a pak zpět.

S tim souhlasim, pripravky do PC take nemam rad, ale pro amatera i to muze
byt reseni.

S pozdravem
Pavel Poucha

---