Spinany zdroj

Jiri Krul jkrul@seznam.cz
Neděle Říjen 3 02:19:15 CEST 2004

Z genialnich myslenek mam strach.
Sveho casu jsem se docela intenzivne venoval vyvoji a simulacim
laboratorniho zdroje.
Zacal jsem po internetu hledat informace a celkem bez problemu jsem nasel
spoustu materialu k menicum a to jak zakladni teorii tak s poustu ruznych
zapojeni s celkem podrobnymi popisy, nalezl jsem celkem solidne zpracovany
matematicky "model" takoveho zdroje. Zkratka nasel jsem toho spoustu a
celkem na zaklade toho pronikl do menicu, asi bych s tim dokazal i nejaky
vlastni nenic navrhnout nebo upravit jiny a byt si celem jisty v tom co dana
uprava zpusobi.
Naproti tomu linearni regulatory autori odbyli vetou o notoricky zname
zpetnovazebnim regulatoru :-) nebo v lepsim pripade popsali OZ + vykonovy
tranzistor. Pokud se popisovala konkretni zapojeni tak jsem narazel stale
zhruba na tri , ktere se v ruznych casopisech objevuji co ma pamet saha a
asi byla publikovana i v dobe, kdy jsem neumel cist. Moznosti jsou dve, bud
jse o ona genialni zapojeni a nic lepsiho nejde vymyslet nebo vsichni porad
obkresluji to co uz nekde vyslo. Osobne se priklanim k tomu druhemu uz jen
vzhledem ke stale se opakujicim chybam.
Co mi to vlastne chybi ?
Obsahlejsi pojednani o linearni regulaci ve zdrojich, zkratka vse to co jsem
nasel k menicum,  mam dojem ze to nechybi jemom me. Podivejte se do historie
konferece jak casto a s jakou pravidelnosti se vraci toto tema , jaky
problerm je pro radu z nas prave ona proudova regulace (fain staci prece
pres diodu odbuzovat tranzistor a na nejakem komparatoru to cele porovnavat
:-) ) .
Nekolikrat zde zaznel pozadavek na zdroj s lepsim vystupnim zvlnenim nez je
onech notorickych 10mV, proc jsem nikde nenasel schema takoveho zdroje ? Jak
se zda tak zajem by byl a koupit (tzn. postavit) lze zdroj i s 1mV.
Proc ja sam dodnes nemam jasno zda je lepsi napetovou cast ridit OZ
zapojenym jako zesilovac nebo jako komparator ?
Vzdyt i takova pro mnohe z nas zdanliva blbos jako je umisteni proudoveho
mericiho odporu do zemnici vetve je vec, kterou je lepsi si precist nez na
ni prijit pri nemoznosti sehnat vhodny OZ pro mereni U na mericim odporu.

Atd.

Mozna to je o tom, ze doba pokrocila a ja patrim uz spise ke generaci co
vsude rve procesory a ma mezery v analogoveoblasti :-(.

.