Co je spatne? - "optimalni"

Thomas Shaddack hwnews@shaddack.mauriceward.com
Pátek Říjen 1 18:52:36 CEST 2004

On Fri, 1 Oct 2004 jiri@bezstarosti.cz wrote:

> Protoze optimalni, jak jsem byl poucen, znamena nejlepsi, nelze v
> souvislosti s C o zadne optimalizaci ani zoptimalizovani hovorit, protoze
> program napsany v C nemuze pracovat tak efektivne, jako optimalni=nejlepsi
> mozne reseni problemu v ASM.
>
> Mirne zoptimalizujete je pak logicky nesmysl, protoze mirne znejlepsit neni
> mozne - bud to pak bude nejlepsi ci nikoli a lze neco udelat pouze
> nejlepsim, ale ne mirne, muze to byt pouze mirne lepsi.

Optimalni=nejlepsi plati pouze v idealnich systemech. Naproti tomu realne
systemy vykazuji tu vetsi, tu mensi uroven tolerance, mezi mechanickymi
inzenyry tez znamou jako "vakl". Proto muzeme pojem "optimalni" povazovat
nikoliv za koncovy bod, ale za urcite kontinuum na konci stupnice
dokonalosti, umistene mezi "absolutne idealni" a "dostatecne pouzitelne".

Zavedeme-li tento predpoklad, vyrazy "optimalnejsi" a "nejoptimalnejsi"
ziskaji sve misto v terminologii.

Take se muze jednat nikoliv o absolutni referenci na cely stavovy prostor
moznych reseni, ale jen na stavovy subprostor nalezejici dane podmnozine
reseni, napr. "vsechna reseni dosazitelna v C". Toto muze byt jako tichy
predpoklad, implikovany formulaci problemu v C, nikoliv v ASM.

Pro uplnost: na druhe strane stupnice pak mame vyraz "pesimalni" a z nej
odvozene sloveso "pesimalizace".