Změna délky půlvlny střídavého napětí

Jan Waclawek wek@evona.sk
Úterý Listopad 30 11:53:06 CET 2004

Daniel Valuch wrote:
> pokial mas vztah medzi svietivostou odporom a prilozenym napatim daj
> sem, len uz zo srandy to spocitam :-)

Ale Balu, kto je doktorand (= akademicky zalozeny), ja ci Ty?

Predpokladajme, ze dominantny mechanizmus prenosu tepla z vlakna
ziarovky je ziarenim (toto je sice slaby bod, ale na uvod by to mozno
mohlo stacit). Dalej predpokladajme, ze tepelna zotrvacnost vlakna je
dostatocna na to aby sme nemuseli uvazovat nejaku dynamiku deja, t.j.
predpokladame stabilnu (a nie pulzujucu) teplotu vlakna. No a
pochopitelne vlakno povazujeme za dostatocne cierne teleso.

Zo Stefan-Boltzmannovho zakona zistis teplotu vlakna v zavislosti od
vyziareneho = dodaneho vykonu (sme predsa v rovnovahe). Tepelnu
zavislost odporu wolframu by si mal najst v tabulkach (mi nehovor ze v
CERNe nemate nejaku databazu na toto), no a vyziarene spektrum cierneho
telesa (Planck) si podla standardnej krivky prepocitas na citlivost oka
(svietivost).

No a nakoniec to vynesies do grafu v semilogaritmickom tvare, aby sa
zohladnil charakter vnimania intenzity svetla clovekom.

Take lahke.

:-)

wek

PS. Vyguglil som si
http://en.wikipedia.org/wiki/Light_bulb#Voltage.2C_light_output.2C_and_life
kde sa pise, ze
# Light output is approximately proportional to V^3.4

a zaujimave je tiez toto:
physicsed.buffalostate.edu/ pubs/TPT/TPTDec99Filament.pdf
kde je popisany aj (studentsky) pokus.

Mimochodom, moze to byt celkom zaujimava tema na SVOCku.