vrtani do medi ?

Pavel Kořenský pavel.korensky@dator3.cz
Čtvrtek Listopad 25 23:40:16 CET 2004

Já nevím o co se hádáte.
To, že je WD40 vynikající prostředek na krátkodobou konservaci a
promazání je celkem známý fakt, stejně jako je notoricky známý fakt, že
na mazání stále nebo často se pohybujících ploch se naprosto nehodí. To
ví každý americký mechanik, protože WD40 používají už hrůzu let. Mají na
to dokonce jistý druh přísloví, které volně přeloženo říká něco ve
smyslu "Pokud se něco má hýbat a nehýbá se, zastříkni to WD40. Pokud se
něco nemá hýbat a hýbá se to, zalep to stříbrnou instalatérskou páskou".

Pokud se týká WD40 a zbraní (jak o tom píše distributor), tak je to taky
v praxi o něčem trochu jiném. To náhodou vím, zbraní mám doma poměrně
dost a stran konzervace a ochrany proti vodě jsem svého času poměrně
rozsáhle experimentoval.
WD40 je bezvadná na konzervaci zbraní zavařených do PET fólie (což je
postup používaný např. U.S. Army). Odhadovaná doba životnosti takto
zakonzervované zbraně je dokonce mnohem víc, uvádí se 30 až 50 let za
předpokladu, že z obalu se před zatavením vakuově odsaje vzduch a celý
postup konzervace se provádí v prostředí s kontrolovanou vlhkostí.
U běžné konzervace a mazání zbraní není WD40 zdaleka tak oslnivá,
protože celkem rychle vytěká a kluzné plochy závěru přestanou být až tak
kluzné po cca. týdnu nebo dvou.
Takže pokud člověk zbraň běžně nosí a za účelem treningu z ní týdně
vystřílí X ran, po každé střelbě zbraň vyčistí a promázne WD40, funguje
to skvěle. Pokud člověk zbraň běžně nosí, jednou či dvakrát za rok si
jde zastřílet, zbraň vyčistí a promaže, tak mu WD40 nepomůže a zbraň
rozhodně v pohodě nebude. V takovém případě je lepší použít normální
olej na šicí stroje nebo (ještě lépe) osvojit si zvyk pravidelného
nedělního čištění zbraní a jejich promazání WD40.

Zdraví PavelK