take zapalovaci elektronika do motoroky

Naprstek Jiri-R54332 Jiri.Naprstek@freescale.com
Pátek Květen 28 14:43:35 CEST 2004

> Nejmenoval se ten kamarad nahodou Jaros? Zrovna pred par dny se me na
> neco uplne presne takoveho ptal taky, jelikoz tomu moc nehovim, rekl
> jsem mu at me napred sezene schematko toho zapalovani.
> Rikal mi, ze pri nizkych otackach to zapali 3mm pred horni uvrati,
> zatimco pri vysokych uz jen 1,5mm (napred mi to popisoval opacne, tak
> jsem mu rekl ze je to jednoduche, pulsy se daji zpozdit, lec
> pak se mu
> rozsvitilo).
> POpisoval mi ze je tam nejaky hall, kolem ktereho krouzi
> zelezny palec
> [...]

Ne, to nebyl on, ja uz mu ostatne to rizeni predstihu slibuju asi rok, ale on moc nenaleha(l), takze byl z duvodu trvaleho pretizeni jeho proces odstaven na hold :-)
Vas kamarad to rekl bych popisoval celkem dobre, tedy alespon podle toho, co jsem vyzkoumal osciloskopem a par experimenty.

Ten snimac vypada bud na civku, nebo spis diferencialni hall, zrejme s integrovanym permanentnim magnetem. Ten "palec" je skutecne jen kus zeleza, ktery nema vlastniho magnetickeho pole, soudim ze pouze ovlivnuje silocary toho magnetu ve snimaci. Impulzy lezouci ze snimace maji nulovou DC slozku, kdyz se palec priblizi ke snimaci, zacne na vystupu pomalu rust napeti, pak kdyz palec miji hrot snimace, napeti prudce prebehne nulu dolu a pak se zase pomalu vraci k nule. Cely tento dej trva kolem 1-2ms (s otackami se kupodivu delka prilis nemeni, pouze roste amplituda). Ta je kolem 0.5V (1V Vpp) pri startovani a pri 5000ot/min asi 30Vpp. Podle kapacitniho mereni na kabelu svicky ta elektronika pali v momente, kdy signal prochazi nulou (ten rychly prebeh dolu). Snimac neni ziven z elektroniky, tyto pulzy generuje sam od sebe.

Ty 3mm je doporuceny predstih podle dokumentace. Kolik to dela pri vyssich otackach, to jsem vubec nezkoumal. BTW, nevite, kolik ty 3mm delaji prepocteno na uhel kliky? To jsem v te dokumentaci nikde nenasel a na pocitani jsem prilis liny :-)

Kdyz predhazuji elektronice impuls podobny (0 -> 2.5V -> -2.5V -> 0), motorka jede. Nevim, jak moc to te elektronice chutna, jen to, ze motor bezi a podle ucha docela v pohode. Pri prvnich pokusech jsem ten impuls generoval s asi 1ms zpozdenim (tedy asi 5.5stupne pri volnobehu 900ot/min) a motor si vyslovene lebedil. Pri vyssich otackach tomu ale bylo presne obracene :-)

Ma-li to rizeni mit smysl, bude asi treba ten snimac predelat, protoze otacky motoru jsou prilis nestabilni, nez aby sla delat nejaka presnejsi predikce uhlu klikovky, ktera by fungovala jeste po 180stupnich otoceni...

Tolik zatim moje pozorovani a pokusy. Jestli se v tom budete vrtat, rad s Vami spojim sily, je to krasna motorka.

Prijemne patecni odpoledne preje
Jirka Naprstek