CNC stroj

Libor Kavan lkavan@krkonose.cz
Středa Květen 26 14:09:31 CEST 2004

At 13:40 26.5.2004 +0200, =?iso-8859-2?B?VG9t4bkgU2tv6GRvcG9sZQ==?= wrote:
>Dobry den,
>ten stroj bych pouzival na gravirovani, vrtani, pcb desky, obrabeni dreva.
>A ten trapezovy zavit - podivejte se na zahranicni stranky, trapezak ma
>skoro kazdy druhy clovek, co si to delal. A podle fotek vyrobku se mi nezda
>ze by presnost byla nejaka spatna.

No, pokud z fotky obrobku poznas presnost tak to jsi dobrej. Kolik je teda
presnost? 0.01mm? 0.1mm? 1mm? 10mm? Ono totiz jedna vec je presnost stroje,
tj. s jakou presnosti je vyroben zavit. Takze jestli kdyz budu chtit strojem
popojet o napr. 100mm, jestli stroj opravdu pojede 100mm, nebo 99.95mm nebo
100.2mm. Dalsi vec je rozliseni - jak presne jsem schopen najet pozadovanou
polohu - zavisi na stoupani sroubu a rozliseni pohonu. Ja mam napriklad na
stroji srouby 4mm/ot. a krokac 200 kroku, deleni kroku 4x, takze rozliseni
je 0.005mm
Dalsi problem je vule sroubu. To se totiz neprojevi jenom nepresnosti
obrobku, ale taky tim, ze budes nicit nastroje. A takove tvrdokovove
nastroje do CNC jsou teda cenova bomba.

>Mozna jsem se spatne vyjadril, nazev  cnc stroj neni tak presny, tak radeji
>cnc vrtacka, gravirka...
>Protoze do zeleza s  tim prakticky nic delat nebudu. A max freza by byla cca
>prum. 10.

;-> No, moji masinu pohaneji kulickove srouby prumer 25mm a motory Pacific
scientific 1.8Nm a s 8mm frezou ma co delat. Jake chces pouzit vreteno? Pri
takhle velkem nastroji je taky nutne,aby masina byla dostatecne tuha,
nepruzila a nerezonovala. Takze zapomen na rezave jekliky ze skladky a venuj
se vyrobe modelu pro odlitek.
Jinak doporucuju bud usilovne zacit studovat strojarinu a nebo se spojit s
clovekem, ktery strojarine rozumi...
BTW:Nechci te odrazovat od stavby CNC masiny, ale je dobre si pred zacatkem
stavby ujasnit dost veci, protoze takova masina je o hodne penezich a o
zkusenostech a precizni praci...

S pozdravem           with best regards
    Libor Kavan               Phone & Fax:+420 499 426 232
    Dlouha 421
    543 03 Vrchlabi III,CZ    http://www.techtronex.cz