Re: Regulace DC motoru střídou

Danhard danhard@volny.cz
Sobota Květen 22 23:42:11 CEST 2004

Kdyz tam date tlumivku, tak ziskate DC-DC stepdown menic, coz je jedine
dobre :o)

Jestli mate 4polovy stator, potrebujete i 4 uhlikovy komutator, nebadejte
nad tim jak to zjednodusit, akorat se vam zhorsi vlastnosti toho motoru,
proste je to jako by tam byly namackany ty dvoupolove stroje dva za sebou
:o)

DC motor pobezi na takovych otackach, az se vyrovna indukovane napeti s
napajecim, to nezavisi na poctu polu.

Danhard
------------
Vím že tu před časem běžel podobný námět, mě nyní začala tato regulace
zajímat pro dynamo 12V 200W na místě motoru, třeba pro pohon autíčka pro
dítě.

Rád bych předložil k diskuzi několik svých závěrů, případně sehnal zájemce
pro společnou realizaci mnou navrhovaného řešení.

1)Čím je dynamo specifické, jaký rozdíl by byl u motoru s permanentními
magnety?
Hlavní rozdíl vidím ve vířivých proudech ve statoru.
-U motoru s permanentními magnety se v permanentním magnetu žádné vířivé
proudy neuzavřou, něco málo v plechovém plášti motoru. Rotor je z principu
složen z plechů, tedy vše je OK. Právě rotor asi limituje mezní frekvenci
zdroje na cca 500Hz. Asi zde budou platit omezení od opalování kartáčů,
zmíněná v minulé diskuzi. Takovýto motor lze považívat jako by mněl v sobě
integrovanou tlumivku.
-U výše zmíněného dynama je stator z masívního železa, a frekvence vyšší než
1Hz v něm naindukuje vířivé proudy. Závěr, do série s dynamem musím zapojit
kvalitní tlumivku na feritovém materiálu se vzduchovou mezerou. S ohledem na
malé rozměry tlumivky bude vhodné vylézt s frekvencí kam spínací prvky
dovolí, řekněme na 100KHz.
-U velkého DC stroje s kompenzačním vynutím nevzniknou vířivé proudy, ovšem
parazitní indukčnost rotoru je velmi malá, takže zase použít vnější
tlumivku.

2)K regulaci střídou obecně.
Chci regulovat DC motor s cizím (permanentním magnetem) buzením.
Od regulace očekávám tvrdou charakteristiku, změnu otáček o cca 10% při
zatížení motoru. Regulaci nechci doplňovat zpětnou vazbou od otáček!
Kdybych motor reguloval ze zdroje napětí, je to bez problémů. Co při
regulaci střídou?
-Předpokládám nejprve jednokvadrantový měnič, tedy spínač řízený střídou,
ochranou diodu ze země, tlumivku, kondík a motor. V tomto případě je jistý
minimální proud, tedy i zatížení motoru, od kterého regulace chodí podle
výše zmíněných pravidel. Při úplném odlehčení bude mít snahu rozbíhat se na
plno.
-Řešením je dvoukvadrantový měnič. Ten dobře zareguluje i při nezatíženém
motoru, a jako bonus mi bude i rekuperovat při jízdě s kopce.

3)Pro dětský elektromobil se zmíněným dynamem mi tedy vychází následující
koncepce:
-Dynamo ze starého osobního vozu 200W, zpřevodované na rychlost jízdy při
12V řekněme 10Km/Hod.
-Dvoukvadrantový měnič, (2 spínací tranzistory, s výběrem si zatím nevím
rady) 2 shotky diody vše na 100KHz, tlumivka na 20A...
-Napájení autobaterkou.
-Řízení picem od Jirky.

Problémy:
Zkoumané dynamo je 4pólové, se 4-mi uhlíky. Nevím dost dobře proč je to tak,
mám pocit že pokud póly statoru nebudou prostřídané, ale vždy 2 za sebou
stejně pólované a uhlíky jen 2 dostanu obdobný výsledek. Snad jen že těmi
4-mi může projít větší proud, ale totéž dosáhnu silnějšími uhlíky. Laický
odhad že 4-pólový stroj poběží na nižších otáčkách je nesprávný, platí jen
pro AC motory. Další vysvětlení proč 4 póly je  že  2 póly tvořily rotační
zesilovač, ale to u tohoto dynama myslím neplatí.

Dík za nápady a polemiku
Lubor