Zazanam a prehrani zvuku pro uceni mluveni s x51

Ivo Strasil istrasil@centrum.cz
Neděle Květen 23 00:13:14 CEST 2004

> Mám dojem, že tyto obvody pro záznam hlasu využívají nějakou kompresi,
která
> je dobrá jen na tu řeč. Má někdo zkušenosti, jestli je to použitelné i pro
> záznam zvukových efektů, které mají mít o dost lepši kvalitu než jako z
> telefonu?
> Anděl

Zdravim,
obvody ISD (tedy ty bezne dostupne v CR - ISD14xx,25xx i ISD5008 o ktere
tady uz psal Pavel, cely jejich sortiment neznam) pouzivaji "multilevel
storage" -
je tam nejaka odruda flashky, ktera ale umoznuje zaznamenavat v bunkach
analogove hodnoty. Usetri se tim AD a DA prevodnik, tyhle pameti vyrabi i
jako samotne chipy tusim OKI. Dalsi vec je pomerne nizka vzorkovaci
frekvence - byva okolo 6kHz, privedenim externi ji lze zvysit (viz
datasheet)

Vyrabel jsem akusticky hlasic (nahaneni strachu zlodejum, varovani pred
spustenim
stroju atd. - vyjde to koncem roku v PE) s ISD2575 a mam z ni dost
rozporuplne
pocity. Na zaznam reci je ten chip naprosto dostatecny, rec je vyborne
srozumitelna,
mj. na tom ma zasluhu i kompresor dynamiky v ISD. I nejaky ten gong
(ding.wav atd.)
to snese. Na hudbu se to ale vubec nehodi, neni prenos vyssich frekvenci -
zkuste si
prehodit na PC zadany zvuk do wavky 8bit/vzorkovaci frekvence vami vybraneho
chipu
a jeste trochu uberte. Navic je ten svab dost drahy (v GES asi 450Kc)

Na zvukove efekty o vysoke kvalite, pripadne na akustiku vice narocne veci
(hlasice
pro verejnost - saliny, pozarni poplach) by asi byl lepsi digitalni zaznam -
treba
45DBxxx flash >=1MB (GM 200Kc akorat je nemaji) + D/A TDA1543 (GES 40Kc),
procesor (ten uz asi stejne v aplikaci bude), treba ADPCM kompresi nebo bez
komprese, zvuky by se natahly nejspis primo z PC - odpadlo by zhorseni
kvality
pri "nahravani" do obvodu. Trochu vic prace, stejne penez, vic muziky a
flexibility.

Ivos