Magneticke pole.

Jan Matejka matejka@cat.cz
Středa Květen 19 14:34:37 CEST 2004

> gula, bolo by to tak
>
> Mam dojem, ze tohle je prave v rozporu s teorii pole a
> Maxwellovymi rovnicemi. Bohuzel jsem ted dutej jak ta gula,
> takze nemohu sva slova podeprit nejakou tou peknou divergenci
> ci rotaci ;-).

Myslim, ze to je v poradku. Pokud si predstavite, ze kazdy magnet
"generuje" urcity uzavreny tok, pricemz pro toky ostatnich magnetu je
magnet "pruhledny", tak se situace ve stredu koule ma tak, ze vsech
smeru jsou toky stejne, ale ruznymi smery, takze ve vektorovem  souctu
je ve stredu koule nulovy tok. Smerem od stredu k magnetum bude
magneticky tok narustat (porusena symetrie).
Zevne se koule bude jevit v blizkosti jako jeden pol magnetu, pri
vzdalovani, kdy bude vzdalenost pozorovatele od koule dostatecne velka
(vzhledem k prumeru koule) se bude blizka u vzdalaena plocha koule
projevovat zhruba stejne, ale s opacnou polariotou takze se ucinky
vynuluji.
Myslim, ze situace je obdobna, jako kdyz date dva magnety stejnymi poly
proti sobe, a zkoumate pole podel osy techto magnetu. Koule je pouze
prostorove symetricka varianta tohoto pripadu.

Jan Matejka