Jeste k vyuziti akvaristickeho kompresoru

Jirka zaloha@volny.cz
Úterý Květen 11 11:04:34 CEST 2004

Tak jsem zkusil provizorně upravit typ ELITE 803, na který jsem i uváděl
link (běžně k mání v prodejnách s akvaristickými potřebami). Úprava je
na cca 30 minut práce, spočívá v zalepení sací trubičky do tělesa
čerpadla a vyvedení ven skrz pouzdro kompresoru.

1) použití jako vakuová pinzeta na SMD - zkoušel jsem provizorně na
součástky velikosti 1206 a to tak, že jsem na konec hadičky s podtlakem
připojil injekční jehlu s průměrem cca 1 mm, na konci zabroušenou "do
kolma" (normální ukončení "na tupo"). Funguje to naprosto spolehlivě.

2) uvažuji i o použití na přítlak předlohy při výrobě PCB fotocestou,
kde by místo krycího skla mohla být v rámu upevněná levná tlustší fólie
typu Umafol apod., která by se při ev. poškrábání jednoduše vyměnila. S
ohledem na to, že kompresor nedává až tak velký podtlak, by toto řešení
mohlo být funkční i v tom smyslu, že by se fólie mimo desku
neprolamovala dovnitř (navíc podtlak je jednoduše regulovatelný
přisáváním nebo sériovým odporem k cívce kompresoru). Výhodou použití
fólie by mohla být její lepší propustnost pro UV složku, čímž by klesly
nároky na výkon zdroje, nebo by se zkrátila expoziční doba. O dokonalém
přítlaku je snad zbytečné mluvit... Tohle experimentování je ale hudbou
budoucnosti, příp. může někdo jiný.

Jediná vada na kráse je to, že membrána kompresoru je hodně elastická a
při vytvoření podtlaku se prohne dovnitř, což má za následek narážení
ramena pohonu na okraj čerpadla a silné zvýšení hluku. Provizorně jsem
řešil vlepením opěrného špalíku z gumy. Je ale otázka, jak dlouho vydrží
čerpadlo pracovat v režimu velkého podtlaku (nebo přetlaku, kdy se zase
membrána prohýbá ven). Už jsem o tom psal a třeba v trvalém provozu u
akvária se výslovně nepřipouští "škrcení" průtoku vzduchu, protože
membrána prostě pak praskne (ověřeno osobně - vydržela třeba jen pár
dní). Dva výše popsané režimy jsou ale jen krátkodobé, takže by to třeba
vyhovělo. Další možností je použití tužší/odolnější membrány, úprava
tělesa čerpadla......atd.

Jirka