FM tuner

Jan Matejka matejka@cat.cz
Neděle Květen 9 00:11:57 CEST 2004

> To znamena, ze staci nejaky naradi jako scope skoro ze
> zvukovky ? Ja mel predstavu, ze budu vzdy potrebovat napr.
> naladit nejaky zesilovac tj. sledovat zesileni na ruznych
> frekvencich ... , k tomu wobler ci scope s nejakym
> generatorem, atp. . Jirka

Ladival jsem takto FM rozhlasove prijimace pred cca 18 lety, kdy jeste
mel smysl dalkovy prijem zahranicnich vysilacu a pasmo nebylo tak
nacpane vysilaci. O te metode jsem nikde necetl, dosel jse na ni sam,
ale asi to nebude nic noveho.
Metoda co jsem popisoval se hodí k naladení prijímace, který je již
nahrubo oživen, je však treba naladit vstupní jednotku, aby byly ladené
obvody v soubehu v celém pásmu preladitelnosti a také FM demodulátor,
aby byl symetricky naladen, prípadne k nastavení jeho strmosti.
Výstup casové základny osciloskopu jsem zavedl do pomocneho obvodu
(reseneho operacním zesilovacem), ktery umozninil jednim potenciometrem
menit amplitudu rozmitani a druhym potenciometrem stejnosmerne posunuti,
oboje v rozsahu ladiciho napeti. Tento signal jsem privedl jako ladici
napeti do vstupni jednotky prijimace. NF signal z demodulator jsem
privedl na Y vstup osciloskopu.

Ladeni vstupni jednotky:
Antena byla k prijimaci pripojena, jednotlive vysilace slouzily jako
generatory mericiho signalu. "Rozmitac ladiciho napeti" jsem nastavil
tak, aby ladici napeti projizdelo cely rozsah. Zeslabovanim signalu z
anteny bylo mozno dosahnout stavu, kdy se nektere vysilace topi v sumu a
doladit presne vstupni obvody na co nejlepsi prijem. Pri ladeni je pekne
videt, jak jednotlive ladici prvky ovlivnuji casti prijimaneho pasma
(civka cely rozsah, kapacitni trimr zejmena horni cast pasma). Pokud je
k dispozici VF generator, je mozno odzkouset potlaceni zrcadlovych
frekvenci a pripadne si pohrat s tlumenum (mirou vazby zesilovacich
prvku vstupnich obvodu k ladenym obvodum) LC obvodu ve vstupni jednotce.

Pro naladeni FM demodulatoru jsem zmensil rozsah rozmitani, a posunem
ladiciho napeti najel na vhodny vysilac. Na osciloskopu se zobrazovala S
krivka demodulatoru Cilem bylo nastavit jeji symetrii a zkontrolovat
linearitu demodulacni charakteristiky. Pri zeslabovani vstupniho signalu
je trochu videt i charaktekteristika mezifrekvencniho filtru. Napriklad,
pokud ma charakteristiku pasmove propusti se dvema vrcholy, tak je videt
stred demodulacni charakteristiky zasumely.

Jan Matejka

Daląí informace o konferenci Hw-list