Antena 433MHz

Daniel Valuch daniel.valuch@wanadoo.fr
Středa Květen 5 23:54:47 CEST 2004

je dobre mat este nejaku "protivahu" (zemna rovina, drotenna protivaha
pripojena na referencnu svorku a pod.), vyzaruje to potom lepsie. Po
jednom drate prud netecie, aj ked su to vysoke frekvencie :-)
Ohladom dlzky, na otvorenom konci anteny je vzdy maximalne napatie a
nulovy prud. Velmi zjednodusene povedane na dlzke drotu sa transformuje
impedancia (otvoreny obvod z konca), ktoru potom vidi vysielac. Pokial
by bol ten drot dlhy povedzme 1/2 lambda, tak bude vysielac vidiet
vysoku impedanciu, do ktorej jednoducho nedokaze natlacit ziaden vykon
(ohmov zakon funguje aj tu).
Ak uvazujeme, ze sa do ziarica dostava vykon, tak jeho dlzka ovplyvnuje
vyzarovaci diagram. Najkratsi mozny pripad (lamba/4) s dokonalou zemnou
rovinou poskytuje v idealnom pripade gulovu vyzarovaciu charakteristiku.
Tvarovanie ziarica ma samozrejme vplyv na jeho elektricke vlastnosti
(napriklad dobre znamy kapacitny klobuk, pripadne mala cievka niekde v
tele anteny). Je to docela ducharina, pac vlastnosti lubovolne
tvarovaneho ziarica sa nedaju zratat, iba odhadnut. Co sa da pomerne
dobre spocitat su plosne anteny realizovane na dielektrickych
substratoch, lebo maju presne definovanu geometriu aj referencnu rovinu.
Na 400MHz by nemuseli byt az tak velke...
Asi som velmi nepomohol :-)
balu