[HWnews] (no subject) - ale ma byt I2C - no co, uklepol som sa

David BELOHRAD david.belohrad@cern.ch
Středa Březen 31 18:23:14 CEST 2004

>data. Jak tu jiz nekdo psal - diky nahodnemu zaruseni jedineho bitu Vam I2C slave
>bude reprezentovat zapis jako cteni (nebo naopak).

Hm, samozrejme se veci daji resit jednoduse s pouzitim 'rs232/485'
standardniho. Bylo by to elegantni a fajn a PIC za cca 1-2USD
by to bravurne zvladl. Problem je ovsem v prostredi, ve kterem by on 1-2
dolarovy procesor vydrzel asi tak hodinu maximalne, protoze
pri te radiaci co tam panuje maji procesory/fpga/cpld a jina kouzelna
programovadla mean-time-to-failure (softwarovy) neco jako 30 minut a
hardwarovy kolem 3 mesicu.
Takze ackoliv differencialni rs485/p82b96 neni uplne nejlepsi reseni -
taky nejsem z toho nezabezpeceneho protokolu zrovna happy - porad je to
jeste lepsi varianta, nez vyuzit chytrou logiku, ktera se pokazi v
prvnich minutach behu.
Samozrejme ze existuji rad-hard procesory a fpga, nicmene po nahlednuti
do ceniku zjistite, ze a) takovych veci neni moc b) jejich cena obcas
prevysuje cenu fabie.

Znate tedy nejaky jiny prenos dat - tim myslim zabezpeceny? V kazdem
modulu je a/d prevodnik, IO registr a digitalni potenciometr, to vsechno
ovladane pres dva draty (+ nekoliko navic na dalsi adresaci), celkove je
tam 32 modulu a velmi jednoduse se adresuji. Pokud se pouziji solidni
kabely (coaxialni twisted pair s dvojim opletenim a feritovou
vystelkou), velmi mala prenosova rychlost (radove bude stacit nekolik
set baudu), nejake ty low-pass propusti, tak si myslim ze to bude behat
mnohem lepe nez nejaka varianta s procesorem). A pokud se podivam na
protokol, jediny problem ktery muze vzniknout je ze dojde k nahodnemu
vyvolani start bitu. Moznost, ze by doslo k prepsani nejakych dat je
minimalni, protoze na to aby cip zacal
vykonavat operaci, ktera vznikne nahodnym prenosem dat je potreba se
trefit celym prvnim bajtem (resp. 4 bitova kombinace + bit zapisu) do
adresoveho prostoru cipu a nasledne odvysilat dalsi byte, ktery bude
zapisovat nejaka data. A pri nasobeni takovych pravdepodobnosti
(=pravdepodobnost nesymetrickeho sumu na lince * pravdepodobnost chyby
start-bitu * pravdepodobnost ze dojde k vyslani 2x8 bitu naraz *
pravdepodobnost ze adresa sedi * pravdepodobnost ze je nastaveny
zapisovy bit) pak dojdeme k docela malemu cislu.

takze - paklize jsem neco neopomnel - se situace nejevi az tak drasticky
jak jste ji popsal.

kazdopadne bych byl rad kdyby se nasel nejaky jiny pouzitelny a 'vhodne
zabezpeceny' zpusob prenosu dat.
d.