[HWnews] 35 -> 27MHz

Cihak@dkv.lbc.cd.cz Cihak@dkv.lbc.cd.cz
Úterý Březen 30 07:47:40 CEST 2004

Jodovými parami lze kmitočet krystalu mírně snížit. Jód se váže na stříbrné
polepy napařené na výbrusu a zvyšuje jejich hmotnost. Tím mění rezonanční
frekvenci krystalu. Alespoň tak jsem to pochopil. Takto lze ale měnit
kmitočet krystalu jen v malých mezích - odhadem tak 1%. Takto ošetřenému
krystalu se patrně zhoršuje Q - snižuje se aktivita ke kmitání až přestane
kmitat úplně pokud to přeženete. Navíc je tato metoda časově nestabilní.
Část navázaného jódu během času opět vyprchá a kmitočet krystalu se postupně
zase o něco zvýší (ne na původní kmitočet).

Daleko lepší metoda úpravy kmitočtu krystalů - tentokrát k vyššímu kmitočtu
je oprašování polepů krystalu skleněným štětečkem na tuž. Ta těch polepech
je malá vrstvička oxydů stříbra. Tu můžete jemně oprašovat (obrušovat). Tím
se hmotnost polepů snižuje a kmitočet jde nahoru. Tato metoda je časově
stálá a nezhoršuje parametry krystalu. Ala pozor - kdo jste viděli jak
krystal uvnitř vypadá umíte si představit, že při neopatrném postupu velmi
rychle krystal odejde do věčných lovišť. Tímto postupem je možné opět změnit
kmitočet cca o 1%.

Další postup je pomocí elektrostatického pole. To jsem ale nikdy nezkoušel -
nemám s tím zkušenosti.

Ale aby bylo jasno - Já tyto metody v žádném případě nedoporučuju. Je to
úplně poslední zoufalá možnost jak se dostat ke správnému kmitočtu.
Otevřením krystalu porušíte jeho hermetičnost a bezesporu tím ovlivníte jeho
dlouhodobou stabilitu.

Ještě k původnímu předmětu - Tomu človíčkovi co se ptal na ten konvertor
doporučuji pořídit si rádio pro 35MHz (třeba nekde v Bazaru).

	Martin - OK1UGA