[HWnews] Magneto (generator) u dvoudobeho motoru

Jirka zaloha@volny.cz
Pondělí Březen 29 13:33:41 CEST 2004

Mám následující problém: u dvoudobého motoru jsou dvě magneta, první
slouží pro zapalování, druhé jako generátor k nabíjení palubního Pb Aku.
Pro nabíjení se používá polovodičový regulátor, který ovšem shořel a z
určitých důvodů nejde analyzovat jeho zapojení. Potřebuju ho tedy
nahradit; samotný princip je celkem primitivní (usměrňovač + regulátor,
resp. spíš omezovač s ev. proudovým omezením), ale není mi vůbec jasná
V-A charakteristika toho magneta.

Předpokládám, že se bude chovat podobně jako konstantně buzený
alternátor (má dvě cívky a na rotoru permanentní magnety - celkem
klasika) - jaký ale bude průběh výstupního napětí (vždy sinusový nebo
ne? - podle mě to záleží na rozmístění magnetů na rotoru a průběhu mag.
pole při otáčení) a hlavně jak se bude chovat při chodu naprázdno? Bude
výstupní napětí něčím limitované? Znám (naštěstí jen z vyprávění)
destrukci usměrňovače u alternátoru při odpojení aku za chodu a u
magneta mě to zajímá právě kvůli tomu, že regulace nabíjení nebude
zajištěna změnou buzení (jako u alternátoru), nýbrž v limitním případě
vlastně odpojením toho magneta a jeho chodem naprázdno. Možná by pomohla
nějaká předzátěž ještě před usměrněním, ale spíš by mě v tuhle chvíli
zajímalo na teoretické úrovni, zda bude nutná....

Možná se s podobnou problematikou někdo z přítomných už setkal a ušetří
mi čas :-)

Díky

Jirka