[HWnews] Precizni napetim rizeny zdroj proudu ?

Snail Instruments snail@iol.cz
Sobota Březen 27 14:34:31 CET 2004

>Sice nejsem pan Novotny tj. autor dotazu, ale mam ten dojem, ze pan Novotny
>odpovedel , tedy  ja jsem jeho popis aplikace pro kterou dany prevodnik
>potrebuje obdrzel, narozdil od rady jinych prispevku, ktere jsem nasel v
>archivu :-0.

Mate pravdu, ale my pripojeni pres dial-up mame skluz v prijmu zprav.

Nicmene navrhovane reseni (12bit D/A prevodnik, U/I s ofsetem 10nA) funguje jenom na papire, s idealnim D/A prevodnikem. Jestli ma byt presnost mereni na nejvyssim rozsahu 10%, odpovida to presnosti zdroje proudu 1nA, cili ridici napeti 250nV. Pri 1% chybe je to 0.1nA a 25nV. S touto stabilitou bude muset D/A prevodnik udrzovat vystupni napeti pri vstupnim kodu 000. Takovy kousek asi bude tezke najit.

Nebylo by lepsi misto superpresneho zdroje proudu pouzit pomerove mereni a prepinat sest odporu na zdroj napeti? A mozna ani nebude sest odporu potreba, jestli je prevodnik 21bitu bude stacit mene.

Zkusme normalove odpory (Rn) 10M, 1M, 100K, 10K v serii s merenym vzorkem (R), zdroj napeti 5V (Un). Vystupni napeti bude

U = Un*R/(R+Rn), cili

R = Rn*U/(Un-U)

chyba mereni R zpusobena chybou mereni napeti U:

dR = Rn*Un/(Un-U)^2 dU

Predpokladejme presnost mereni napeti dU = 50uV,

Pri odporu vzorku R=100M, Rn=10M bude

U = 4.54V

dR = 0.01Mohm

Pri odporu vzorku R=100R, Rn=10K bude

U = 0.0495V

dR = 0.1ohm

Normalovy odpor 10M ani nebude treba opatrit spinacem, staci ho nechat trvale pripojeny. Dalsi odpory muzeme zmenit na 1M11 a 101K.

Na nejvyssim rozsahu potece obema odpory proud 45nA, zaverny proud spinacu a vstupni proud A/D prevodniku by mel byt vuci tomuto proudu zanedbatelny.

Odpor spinacu v sepnutem stavu by mel byt zanedbatelny vuci nejnizsimu odporu 10K.

J. Hanzal

P.S. Temer bych se vsadil, ze konstrukter tohoto pristroje je geolog. A radi mu chemik, co je o dve lekce dal. ;-)))