[HWnews] Tlumivka k MC34063A

Petr Simek psimek@jcu.cz
Sobota Březen 27 08:13:29 CET 2004

On Sat, 27 Mar 2004, Jiri Drozd wrote:

>  Take me napadlo pouzit kostricku z budiciho traficka ci toroid z PC zdroje,
> ale jelikoz neznam vlastnosti jadra, tezko namotam civku s pozadovanou induk
> cnosti. Nebo je nejaka "jednoducha finta" jak na to? V teto aplikaci neni v
> podstate indukcnost kriticka, jak sem psal, podle vzorcu mi vychazi minimaln
> i indukcnost asi 50uH, takze by se asi stacilo trefit nekam mezi 50 a 200uH
> (220uH je nejvic co sem bezne videl v ruznych zapojenich s MC34063A). Ale ja
> k na to, kdyz nemam meric indukcnosti, ale jen obycejny multimetr?

A mate aspon osciloskop ? Pokud ano da se civka promerit i tak, ze si
udelate pulsni generator (napr z 555) ktery dava kratky puls a dlouhou
mezeru, tim budite mosfet, ktery spina civku do nuly (druhy konec ma na
VCC). K tomu je potreba pripojit tlumici clen z antiparaleleni rychle
diody a odporu nebo aspon paralelne k civce odpor (to zvysi zatez
spinace) aby to pri rozepnuti neprorazilo tranzistor. U toho generatoru
je treba mit moznost regulovat sirku pulsu a zacinat s kratkym pulsem.
Pak jeste dat do serie s civkou snimaci odpor proudu nejlip nejaky
maloindukcni (nesmi byt tvoren zavity odp. dratu). Dvoukanalovym
osciloskopem sledujete napeti na civce a proud civkou a postupne pridavate
sirku pulsu. Podle sklonu krivky zjistite indukcnost - napeti na civce
krat zmena casu lomeno zmena proudu. A kdyz zvetsujete sirku impulsu
a zvetsuje se proud, tak casem se ta proudova chrakteristika zacne lamat
smerem vzhuru - dela se koleno. Tak tam se civka presycuje a tam lezi
jeji max. proud.

Ale osobne doporucuji si merak postavit - v jednom starem AR vysel
rezonancni meric indukcnosti, pouzivam ho a funguje skvele, mnohem
lip nez koupeny merak ktery pracuje na odporovem principu. Ten ma
v pripade zkratu neprosto nahodne vysledky a neda se mu moc verit.
Max. proud se tim ale zmerit neda jako tou metodou s osciloskopem.