[HWnews] kviz ke kavicce

Daniel Valuch daniel.valuch@wanadoo.fr
Pátek Březen 26 19:54:18 CET 2004

buduci tyzden v piatok ocakavame navstevu z ameriky :))) a vybavil som
im navstevu do CTF3 (ta sprostost koli ktorej ma davis belohrad stale
menej vlasov :-P). Urobim nejake fotky a poslem...
Inak je to velmi zaujimava masinka. Vzhladom na to, ze zatial nikto
nevyrobil zosilnovac, ktory vie dat 150MW pulzy na 30GHz, tak to
vymysleli uplne inak a genialne. Urychlovacie dutiny maju priemer asi
30mm a su dlhe asi 5mm a vedia v nich spravit gradient 150MV/m (ano
megavoltov). Elektronove delo generuje male zvazky elektronov s
frekvenciou 1.5GHz, ktore sa pomocou specialneho kruhoveho urychlovaca
"komprimuju" a prekladaju medzi sebou, takze po 10 otackach z nich maju
pulzy o frekvencii 15GHz s 10 nasobnou amplitudou (tusim 32A). Tento
15GHz elektronovy zvazok nesie vykon asi 240MW (su to velmi kratke
pulzy, ale r.m.s. hodnota je niekde v 100-vkach kW). Maju nadherne 3GHz
pulzne klystrony. Vystupny vykon bol tusim 5MW, vlnovody su pod vysokym
vakuom a z vonku chladene vodou. Za klystronom je zaradeny takzvany
'pulse compressor', ktory z toho dlhsieho 5MW pulzu urobi kratsi 10MW
pulz. V principe je to gulova dutina, okolo ktorej je obtoceny vlnovod a
zviazany s dutinou cez male otvory. Na zaciatku pulzu sa z vlnovodu
naplni ta dutina energiou a potom sa zacne riadene menit faza signalu z
klystronu, takze dutina zacne cez tie otvory vracat energiu do vlnovodu,
ale siri sa len jednym smerom ku zatazi. Znova musim povedat genialne!
(vola sa to "lips cavity").
Napajanie klystronu (200kV) je robene pomocou 'pulse forming network',
je to sustava cievok a kondenzatorov (vsetko pracuje s 200kV a
desiatkami A) ktora z maleho DC pulzu vyrobi 200kV pulz presne
definovaneho tvaru.
Paralelne s hlavnym urychlovacom, ktory urychluje skumany zvazok je
postaveny druhy urychlovac, v ktorom bezi tento pomocny zvazok. Obidva
su zviazane malymi komorkami, takze sa energia z toho velkeho tazneho
240MW/15GHz zvazku prelieva do toho maleho hlavneho zvazku (nasobi sa
tam frekvencia na 30GHz). Ked to bude hotove malo by to byt dlhe asi
30km, zatial robia iba vzorky jednotlivych systemov.
Naozaj briliantne riesenie. Musim nafotit a poslem...
balu