[HWnews] Motor do promitacky

VA Elektronik - Andel Vladimir ing. vaelektronik@mirnet.cz
Čtvrtek Březen 18 22:34:13 CET 2004

Kdyz jsme jako studenti pretaceli zaznamy nahrane na magnetofonu urcenem pro
americkou sit 60 Hz, potrebovali jsme magnetak krmit kmitoctem cca 42 Hz.
Kamarad, velky stavitel zesilovacu, prines zesik 2x30W. Na vstup
multivibrator, hloubky naplno, vysky na min., aby se orezaly harmonicke a na
vystup regulacni autotrafo. Pry tehdy takhle napajeli mg a gramofony pri
diskotekach na parniku. Problem byl ale s jalovinou. Kamarad nejdriv
prohlasoval neco o neznicitelnosti sveho vytvoru, potom ho chodil osahavat,
sundal z nej kryt a nakonec zesilovac privrel mezi pootevrene okno. Ale
kopirovali jsme celou noc :-))
Vam bych doporucoval jalovou slozku alespon trochu zkompenzovat, treba
zarivkovymi kondy. Dela se to na minimalni odebirany proud. Protoze jinak
jalovina ohriva tranzistory.
Taky se chystam pretatacet filmy na video, jenze ja mam promitacku Meos Duo,
ktera ma plynulou regulaci.
Tak bych se zeptal:
Na co ta synchronizace s kamerou? Co si od ni slibujete? Ja jen vim, ze kdyz
jsou snimkove frekvence o dost rozdilne, jas pulzuje jakymsi rozdilovym
kmitoctem. Kdyz je rozdil maly, vypada to dobre (presna synchronizace neni
potreba - asi to expozicni automatika kamery stiha vyrovnat). Jenze bych rad
vedel, co tam s cim interferuje. Pri snimkove rychlosti 18 Hz (format super
8) je frekvence blikani 54 Hz (rotacni clona ma obvykle 3 segmenty - kazde
policko blikne 3x). Pokud to interferuje s kamerou, melo by se to dat
potlacit dostatecne dlouhou dobou uzaverky kamery - pokud se da regulovat.
Jenze mam podezreni, ze to interferuje s blikanim zarovky. Nemel bych ji
napajet ss napetim? Nezkousel to nekdo a kdyz, tak s jakymi vysledky?
Andel