IO pro spinany zdroj proudu

Mirek Prokop mirekpr
Středa Březen 17 14:52:44 CET 2004

Děkuji všem za návrhy zapojení. Jak bude víc času pokusím se tím
prokousat případně i otestovat. Pořád se ale nevzdávám naděje, že
funkci spínaného zdroje i omezení proudu zastane jeden IO a nebude
nutné ho komplikovat dalším OZ.

Abych také něčím přispěl, hrál jsem si trochu s nabíjením NiCD a NiMH
akumulátorů pomocí MC33340, vzniklo z toho již částečně otestované
zapojení (prosím nekamenovat, je to můj první pokus o schéma v Eaglu):
http://www.volny.cz/mirekpr/nab/nab_mc33340.gif

Vycházel jsem z katalogového zapojení MC33340 na straně 14:
http://www.onsemi.com/pub/Collateral/MC33340-D.PDF

Odstraněny jsou ale některé jeho omezení a nectnosti:
* napájení pro MC33340 je stabilizováno pomocí IC5 - 78L09 a tím pádem
rozsah napájecího napětí celé nabíječky je v rozmezí od 12V (lze po
drobné modifikaci i snížit) do 30V (původně max. 18V - omezení
MC33340), nabíjet lze tak současně větší počet článků
* původní vypínání proudu pomocí LM317 se ukázalo při nabíjení jednoho
článku nefunkční a navíc bylo potřeba zajistit na pinech 2 a 3 MC33340
napětí nižší než jeho napájení. Bylo proto nahrazeno použitím Power
MOSFET tranzistoru IRF9530, R5, IC4, D2 a OK1 a R5. LM317 regulující
proud byl nahrazen LM338 který zvládá s příslušným chlazením proudy do
5A, jeho hodnota je určena velikostí R5.
* původní omezení udržovacího proudu po skončení nabíjení pomocí
rezistoru bylo nahrazeno IC3 LM317L a R6, hodnota (cca 10mA) je nyní
nezávislá na počtu nabíjených článků a napájecím napětí

Počet nabíjených článků je nutné nastavit hodnotu R3 (např. dekadickým
palcovým přepínačem a příslušným počtem rezistorů s hodnotou 10K) dle
vzorce platícího pro 2ks článků a více:
R3 = (počet_článků - 1) * 10000
Pro jeden článek se ponechá R3 na hodnotě 10k a vynechá se R2.

Budu rád za jakékoliv připomínky.

--
S pozdravem,

MirekPr