Big blik - xenonky

Pavel Hudecek pavelhudecek
Středa Březen 17 14:54:00 CET 2004

Velke zableskove vybojky sezenete v prodejnach s vybavenim pro
diskoteky a pod. veci, nebo od nekoho z letiste (pravidelne se preventivne
vymenuji, aby byla jistota, ze vsechny funguji).

Realizace je pak takova, ze paralelne k vybojce je kondenzator
o dostatecne kapacite nabijeny obvykle na 200-1000 V a
k zapalovaci elektrode pripojite zapalovaci transformator,
do jehoz primaru se pres tyristor vybiji mensi kondenzator.

Pracovni kondenzatory pouzijte bud v provedeni pro fotoblesky
(vyssi kapacita, vetsi zablesky), nebo jestli chcete blikat rychle
a zpusobit zlodejovi epilepticky zachvat, pouzijte typy pro spinane
zdroje, nebo spec. pro stroboskopy.

Kazda vybojka ma definovanu max energii zablesku a max cetnost
zablesku do minuty pri teto energii. Z toho lze nasledne vypocitat
stredni vykon a ziskat tak i energie pro jine cetnosti.
Priklad:

10 zablesku, 10 J:

Za 60 s tedy prenese 600 J, tedy stredni vykon je 600/60 = 10 W.

Chcete-li dejme tomu 100 zablesku do minuty, dostanete 1 J/zablesk.

Energie v kondenzatoru je pak E = 1/2 CU^2   [J, F, V]

Napriklad 500 uF, 300 V:   0,5 * 0,0005 * 300^2 = 22,5 J

Pavel Hudecek
http://www.diametral.cz

Od: zden?k ??r