Zvaracka so spinanym zdrojom

koli pl koli_pl
Středa Březen 17 14:53:55 CET 2004

--- Petr Simek <psimek@jcu.cz> wrote:

> 4x
> (rychla

> mostik
> (ochranny
> (4%),
> .
>
> Jake je celkove napeti ktere se pouzti do primaru
> pri pouziti toho
> 3f napajeni ? Jestli jsem to dobre pochopil tak 600V

to napatie je sqrt(2)*400 = 566V, ak beriem do uvahy
toleranciu nap. napatia 10% tak asi max. 622V

> ? Ty BUP314
> jsem chtel taky nekde pouzit (vysoke napeti velky
> proud) ale pro
> klasicke spinace ze zdaji byt pomale.

v tomto pripade uplne postacuju ... urcite som nechcel
ist vyssie ako 5kHz. Myslim ze su pouzitelne az do
cca. 10-15kHz.

> Na sekundaru neni zadna tlumivka - to proudove
> omezeni tedy dela to
> rozptylove trafo ? Jak se to reguluje - nejak
> mechanicky ? Taky by
> mne zajimaly subjektivni pocity jak se s tim svari ?

Nie je tam ziadna tlmivka na prudove obmedzenie, len
vyhladzovacia za usmer. diodami. Prudove odmedzenie je
realizovane rozptylom transf. Regulacia je uplne
jednoducha, na obvode SG3525 mam moznost
potenciometrom menit frekvenciu aj striedu. Tak isto
je tam jednoducho realizovany "pomaly start". Miesto
SG3525 je mozne pouzit aj TL494 zlozitost je rovnaka.

V podstate aby som to zhrnul. Islo mi o to postavit si
kvalitnu zvaracku na zvaranie jednosmernym prudom.
Najskor som uvazoval o jednofaz. transformatore za
ktorym by bol usmernovac a vyhladzovacia tlmivka, ked
som ale spocital, ze hmotnost vyhladzovacej tlmivky sa
cca. rovna hmotnosti trafa hladal som ine riesenie.
Jednou z moznosti je pouzit 3-faz trafo. Nevyhoda je
nutnost pouzit 6 vykonovych diod a urobit 3x
tyristorovu regulaciu.
Takze nakoniec som zvolil "kvazi" spinany zdroj.
Nezalezalo mi velmi na znizeni hmotnosti, predovsetkym
som chcel dosiahnut plynulu regulaciu a dobry
zatazovatel. V podstate ani hmotnost trafa ani pocet
zavitov sa vyrazne neznizili. Ide o to ze so
zvysujucou sa frekvenciu rastu straty v jadre, takze
je nutne pouzit mensiu indukciu (mensie systenie
jadra) -> pocet zavitov sa velmi neznizuje. Dlhsie som
s tym este nechcel zatial zvarat kym konstrukciu
nedoladim. Zatial subjektivne na amaterske zvaranie
uplne vyhovuje.