RTC na tisiciny sekund

Petr Krc pekr
Středa Březen 17 14:34:59 CET 2004

Pavel Krejci wrote:

> Odolnejsi mozna bude, ale urcite si neudrzi presnot 1/1000s za den.
> Podle me uplave.

Jestli se nepletu, puvodni tazatel neuvadel pozadovanou presnost,
ale pouze pozadovane rozliseni. S rozlisenim 1ms dokaze pracovat
snad uplne kazdy uC, ovsem ne kazdy RTC (nebo snad zna nekdo
takovy RTC?).

Pozadovanou stabilitu casove zakladny by tedy bylo vhodne jeste
upresnit (tedy jak absolutni presnost, tak i povoleny drift v
prubehu celeho zavodu). Budou-li se navzajem porovnavat jen casy
z daneho zavodu, tak neni absolutni presnost az tak dulezita (vsem
se meri se stejnou odchylkou), ale je dulezita stabilita po dobu
celeho mereni. V takovem pripade muze vyhovet i 'bezny' krystal s
toleranci frekvence +-50ppm a vhodnou teplotni stabilizaci celeho
oscilatoru. Pak by nemel byt problem udrzet relativni chybu pod
+-2ppm (tedy asi 1ms za 8 minut) po dobu nekolika hodin. Zda-li
to staci zalezi na delce jednoho mereni a max. povolene odchylce.

Bude-li vsak potreba udrzet absolutni presnost (napr. pro zaznam
svetovych rekordu, ci do knihy pana Guinesse), nezbyva nez sahnout
po jinem reseni (synchronizace na externi referenci - DCF, GPS, TV,
FM radio ci treba TXCO s pravidelnou kalibraci), moznosti je jiste
mnohem vic, treba az po cesiovy normal.
Ovsem v tomto pripade by musela byt stejna pozornost venovana
i podminkam zavodu (presna delka trati...) jinak asi nema smysl
klast prehnane pozadavky na absolutni presnost casomiry, kdyz
postaci udrzet jen jeji stabilitu.

--
Regards
           Petr Krc