OT:Kde sehnat "svitici fosfor"

AZE aze
Středa Březen 17 14:34:51 CET 2004

Dovolim si oponovat - slouceniny radia se uz dlouho nepouzivaji,
pri rozpadu jader Ra vznika pro zive bunky velmi nebezpecne zareni alfa,
podle literatury muze jedna castice alfa na sve velmi kratke draze
ionizovat pres 100 tisic atomu, ktere potka. Radium je po chemicke
strance podobne vapniku, a pokud se dostane do tela,
hromadi se a velice tezko se dostava ven.
Polocas rozpadu si nepamatuji, ale je to nejaky ten tisic let.
Pouzivaji se jine prvky (resp. izotopy) vyzarujici zareni beta
(elektrony), ktere vybuzuji viditelne svetlo pomoci vhodnych
luminoforu. Je dost mozne, ze najdete svitici barvy na bazi Ra treba na
cifernicich starych leteckych pristroju nebo i na starych hodinkach,
ale pozor na to - radeji neolizovat....mohli byste svetelkovat
jeste po roce 3000....
AZE

Principem je gama a nebo

---