3V LCD - podruhe

Elatec - Radek Pulpan pulpan
Středa Březen 17 14:34:31 CET 2004

Takze po nekolika dnech testovani a rozhovoru s vyrobcem, jsem ziskal
asi docela slusny prehled o vyrobe LCD.
Abych to shrnul.

Na nasem trhu jsou bezne dostupne 5V LCD a 3 V jen pomalu. Problem je
vsak pouze v pozadavcich na vyrobce a oni nemaji zatim dost pozadavku na
3V znakove displeje od velkych zakazniku, protoze kazdy zakaznik pri
pozadavku 3V napajeni - tudiz napajeni z baterii si necha vyrobit
zakaznicky LCD panel, ktery je prevazne na 3V.

1. Vyrobce urci pri vyrobe potencial, pri kterem se krystaly nataci,
tudiz pri vyrobeni 3V displeje s 3V napajenim Vam staci kontrast kolem
+- 0,5V. (prumyslove provedeni vyzaduje vyssi potencial a proto se musi
jit vice do minusu) Pokud pouzijete 5V LCD s 3V napajenim je nutne zase
dodat 3-4 V potencial na kontrastu tudiz musite jit s konstrastem do
zapornych hodnot. (typicky -2 -3 V). Je mozne resit DC/DC menicem
xxx7660 (Holtek, MAXIM, ICS, TOREX...)

2. Radic displeje - vetsina navzajem kompatibilnich displeju je osazena
radici ruznych vyrobcu s navzajem kompatibilnimi parametry. A snad
vsechny jak jsem koukal do dokumentaci umi pracovat jiz od 2,7V.

3. Oscilator radice - asi nejvetsi problem. Ja jsem mel to stesti, ze i
pro 2,7 V se mi vsechny radice rozbehli, ale kamen urazu muze byt v
odporu, ktery se pripojuje na piny OSC u radice. Takze pokud chcete mit
jistotu, tak u 5V displeju hledejte na plosnem spoji odpor 91 kOhm a
nahradte ho odporem 75 kOhm. To je doporucena hodnota pro oscilator
radice pri napajeni 3V. 91 kOhm je doporucena hodnota pro displeje s
napajenim 5V a tak jsem zkouknul nekoli ruznych displeju u ruznych
vyrobcu a vsichni osazovali 91 kOhm.

Je jasne ze vymenou odporu homo-domo ztracite zaruku a tak je asi vhodne
displej pred pajenim otestovat, jestli opravdu jede. Pro velkou
hromadnou vyrobu si zakaznik asi objedna 3V provedeni rovnou, kde
vyrobce rad vyhovi, ale pro par kusu asi staci to upravit az pred
osazenim.

Tolik asi vse z me patraci akce po 3V LCD.
Jeste informace, ze krivka zavislosti kontrastu na teplote se nemeni
pouze se posune (offset) asi o 2V do minusovych hodnot.
Pokud mate nejake Vase zkusenosti s touto problematikou sverte se. Treba
me zavery nebudou az tak definitivni a trochu me opravite.

Radek Pulpan
Elatec s.r.o.
Jiraskova 177
566 01 Vysoke Myto