Regulace otacek pomoci PICu - long

Jiri Bezstarosti jiri
Středa Březen 17 14:25:02 CET 2004

S 90 % textu nezbyva nez souhlasit, ale
dovolil bych si jeste trochu poopravit:

Pri regulaci DC motorku musime rozlisovat, zda bude cilem
i rychlost radu jednotlivych ot/s (coz u vetraku urcite nebude),
kdy je opravdu nutne primo do motorku poustet prerusovany
proud (nutne napr. u vlacku, nebo el. sroubovaku), nebo zda
dame prednost vyssi ucinnosti a mensimu trapeni pro motorek.

SS motor s permanentnimi magnety se v obvodu chova, jako
seriove spojeni pomerne male indukcnosti, vnitrniho odporu
vinuti, kartacu, atd a take zdroje indukovaneho napeti rotoru,
ktere je umerne otackam. Pokud jej pripojime na zdroj
napeti, nejprve prochazi velky proud dany ciste jen
odporem, potom jak s rostouci rychlosti roste indukovane
napeti rotoru, klesa napeti ktere zbyva na odpor a tim
klesa i odebirany proud, az nakonec se proud a otacky
ustali na hodnote, kdy na odporu je zanedbatelna cast
napeti.

Pokud ovsem motorek zivime NF prerusovanym napetim,
dojde k tomu, ze otacky a tedy i indukovane napeti budou
nizsi, nez odpovida napeti pri sepnutem stavu spinaciho
prvku (staci se osciloskopem podivat na napeti na motorku
a je jasno). V dusledku toho zbyva v dobe impulsu mnohem
vetsi napeti na ztratove odpory, prochazi vetsi proud a motorek
se opravdu zretelne vice zahriva. U vetraku to bude asi jedno
(pokud prerusovany proud nezmate elektronicky komutator),
ale zkuste si porovnat teplotu 200W modelarskeho motorku
po 15 minutach pri stejnych otackach a zatezi, jestlize jej napajite
z menice bez vyhlazeni, nebo jestli tam bude 100 kHz
a vyrovnavaci tlumivka (dioda se zde "rekvalifikuje" z ochrany
tranzistoru na plnohodnotnou soucast menice).

Osobne tomuto problemu rikam "modelarska chyba", protoze
u modelarskych zapojeni je to naprosto typicke:
Pravdepodobne kdysi kdosi zkousel regulovat vlacky a zjistil,
ze kdyz proud vyhladi, tak jsou potom jaksi line a nedokazi
jezdit velmi malymi rychlostmi. Jeho uvaha byla spravna a reseni
asi jedine mozne: Nevyhlazovat a pouzit maly kmitocet. Jenze
cas plynul, obevily se elektrolety a jine aplikace pro vysoke
otacky a nekdo bez dalsiho premysleni prevzal poznatky vlackaru,
aniz by si povsiml, ze zde je vsechno jinak...
(Nechci se nikoho dotknout, ale tak mi to pripada)

Pavel Hudecek
http://www.diametral.cz

Od: "Jiri Bezstarosti" <jiri@bezstarosti.cz>