Mereni prutoku

AZE aze
Středa Březen 17 14:33:33 CET 2004

Dekuji za prednasku. Jak uz jsem uvedl, jde o prutok
v mezich 1,5-2m3 za hodinu. Obycejne vodomery jsou
urcene pro velky tlak vody a jejich maly prurez potrubi
neni tak kriticky. V mem pripade nejde o mereni spotreby
teple vody v byte, ale o mereni tepla ziskaneho ze zemniho
kolektoru a z vystupu tepelneho cerpadla. V obou pripadech
jde o uzavrene okruhy s nizkym statickym tlakem.
Kapalinu uvadi do pohybu jen mala obehova cerpadla,
proto tem pozadavek na prutok a maly hydraulicky odpor.
Z toho vyplyva, ze prutok je vicemene staly bez razu a
nahlych zmen a kapalina cista bez primesi.
Cena za hotove merice spotreby tepla TUV, ktere navic nesplnuji
pozadavek maleho odporu v potrubi, ve vysi radove 15kKcs neni
zrovna lidova a navic je to zbytecne, protoze teploty se
stejne uz jednou vsude meri a proc je tedy merit dvakrat, navic v
nekompatibilnim zarizeni? Ani ceny samotnych prutokomeru
(indukcni cca 25kKcs atd.) nejsou zrovna nizke. Samotne
snimace k nim jsem zatim nikde nesehnal, resp. nikdo je
nechce prodat samostatne. Pry je k nim potreba slozita
elektronika, ktera vyzaduje narocny vyvoj. Proste jim jde o kseft.
Nicmene jakesi reseni se nabizi v tom, ze se asi da najit
klasicky domovni vodomer s vetsi svetlosti potrubi v "suchem" provedeni,
vykuchat z nej vsechno krome turbinky a magneticke spojky a
umistit do nej snimac impulzu. Mozna ze vhodne typy jsou prave
na strankach firmy PREMEX. Bohuzel asi nemaji zastoupeni u nas.
AZE