Savonius

AZE eltex-km
Středa Březen 17 14:33:42 CET 2004

Dynamo m? vinutou kotvu a komutator,
ktery usmernuje indukovane napeti, proud se tedy
odebira z rotoru pres uhliky, stator
obvykle tvori elektromagnet, jehoz proudem se pak
reguluje napeti.
Magneto ma rotujici magnet, ktery indukuje
ve statorovem vinuti stridave napeti, zavisle na otackach
Tzv. "dynamo" na kole je magneto a nizka
ucinnost je dana spatnym magnetem,
magnetickym materialem statoru je obvykle
sufankova - pro ceske ucastniky prelozim:
naberackova- ocel a v neposledni rade velke
vyrobni tolerance, hlavne vzduchova mezera
mezi rotorem a statorem.
Magneta s pevnym magnetem se pouzivaji i dnes v motocyklech,
statorove vinuti je obvykle trifazove a ma usmernovac.
Regulace napeti se dela s tyristory bud do zkratu pro
mensi vykony, nebo jako seriova.
Kdyz je na rotoru elektromagnet a stator m? rovnez
cca 3 f?ze a usmernovac, rika se tomu alternator,
mame to vsichni nebo temer vsichni v autech, napet?
se reguluje proudem do rotoru....
Pro ucely generovani proudu z nejake vrtule by asi
stalo za pokus pouzit nejake to novejsi magneto pro
motocykly, nebo jak uz jsem uvedl modelarsky
motorek v profi provedeni s poradnym magnetem
ve funkci dynama a dobastlit k nemu nejaky regulator
nebo nabijec aku.
AZE
.