jak funguje pripojeni na internet

Jakub Šerých serych
Středa Březen 17 14:31:52 CET 2004

Modemy jsou dost silena coudovka. DSPcko, co v nich je, se ma co otacet,
zejmena na prijimaci strane. V algoritmech demodulace (zpravidla
modulace QAM, podle pouziteho standardu pro tu kterou rychlost) a
dekodovani konvolucnich kodu, kterymi je to na vysilaci strane
zakodovano je mnoho zpetnych vazeb, ktere neustale prizpusobuji proces
okamzitemu stavu zkresleni zpusobeneho linkou.
Nejlepe je, cely proces si predstavit na fazorovem diagramu. Modulace
QAM moduluje nekolik bitu najednou (napriklad u starsiho standardu V32
je to 5 bitu, tedy 32 stavu). Ve fazorovem diagramu si tedy predstavte
32 puntiku, do kterych muze byt fazor umisten. Kazdy puntik predstavuje
jednu z 32 5ti bitovych kombinaci. Kdyz to projde silenou telefonni
linkou, fazor ma klidne uplne jiny fazovy uhel a jinou amplitudu, cili
ukazuje treba nekam pobliz nejakeho uplne jineho puntiku, nez by mel. A
prave tech nekolik zpetnych vazeb v prijimaci casti se, laicky receno,
stara o nataceni a zvetsovani/zmensovani meritka "prijimaciho fazoroveho
diagramu" tak, aby se fazor jakoby dostal na misto, kde ma byt. Nikdy se
to ovsem nepodari presne, a proto nasleduje Viterbiho dekoder, ktery na
zaklade konvolucnich kodu rozhoduje o tom, "kteremu puntiku je fazor
nejbliz".

Pokud to chcete pro starsi modem i s algoritmy pro DSPcko, najdete si na
www.analogdevices.com knizky k DSPcku AD2100. Pocitejte ovsem s tim, ze
to nenajdete uplne snadno. Je to uz prece jen starsi typ DSPcka.

					Jakub Serych