inteligentni elektrorozvod? (delsi)

milan.klesa@ct.cz milan.klesa
Středa Březen 17 14:37:13 CET 2004

Zdravim,

>-----P?vodn? zpr?va-----
>Od: vaclav.vobornik@aliatel.cz [mailto:vaclav.vobornik@aliatel.cz]
>Odesl?no: 12. ?ervence 2002 9:45
>Komu: hw-news@list.gin.cz
>Kopie: vobornik@avn.cz
>P?edm?t: inteligentni elektrorozvod? (delsi)
>
>Zdravim vsechny v konferenci!
>
>Chystam se prestavovat patro rodinneho domku vcetne komplet
>elektroinstalace a vzal jsem si do hlavy, ze by se mi libilo
>mit "inteligentni" elektrorozvody. Co si pod tim predstavuji?
Jo nad tim uz delsi dobu uvazuji taky, zatim bohuzel pouze
teoreticky, nebot by to pro ve znameno vetsinou predelat v byte
komplet elektriku, taky bych si rad roztahal do pokoju pocitacovou
a telefonni sit a taky me jeste napadlo neco jako rozhlas po drate,
ze bych mel v jednom miste nejake slusnejsi radio a do jednotlivych
pokoju by se poustel uz jen nf signal (beztak posloucham
stale jen jednu nejmenovanou stanici .-).

>(tam by bylo mozno nastavit ruzne podminky pro spinani/vypinani
>- cas, teplota, zavislost na jinych zarizenich apod.) Zaroven
>by krome spotrebicu (svetla, vetraky, vytapeni podlahy) a
>spinacu byly do systemu zapojeny cidla teplot, venkovniho
>svetla, vlhkosti v koupelne apod. ktere by slouzily pro
>vyhodnocovani podminek pro zapnuti/vypnuti spotrebicu.
pro zacatek jsem se chtel spokojit jen s inteligentnim rizenim
teploty s tim, ze by se dalo eventuelne klasicke ustredni topeni
(mame doma na chodbe plynovy kotel) upravit tak, aby to cele
fungovalo opacne, jako tepelne cerpadlo, nebo proste by to
jen trubkama prohanelo co nejstudenejsi vodu.

>- pokud je cas mezi 23:00 a 3:00 a zhasnu svetlo v obyvaku
>a cidlo teploty v koupelne ukazuje mene nez 24stC, zapni
>podlahove topeni v koupelne - pokud se do 1 minuty nerozsviti
>svetlo v koupelne, zase topeni vypni ;-))  (to me ted v
>rychlosti napadlo jako slozitejsi priklad - neberte mne
>za slovo) atd....
myslim, ze tohle neni v dnesni dobe pocitacu celkem ani problem
uz se mi k podobnemu ucelu doma vali dve staricke 386, ktere
to na toto jiste budou vice nez stacit.

>2) U kazde dvojice spinac/spotrebic nebo cidlo/spotrebic
>(spinac/svetlo, cidlo vlhkosti/vetrak) mit mikrocip,
>ktery bude zajistovat zakladni funkce (rozsvit, zhasni,
>stmivej apod.) Tyto mikrochipy budou spojeny po sbernici
>(napr. I2C s budicema pro delsi vzdalenosti) s centralnim
>mikroprocesorem, ktery bude zajistovat rozhrani mezi PC
>a mikrochipy, ktere budou po sbernici posilat stavy zarizeni
>a prijimat povely.
myslim si, ze tohle je daleko schudnejsi, pri dnesnich
cenach a velikostech microprocesoru jde opravdu nacpat
ridici jednotku do kazdeho vypicnace .-DDD
Ja osobne premyslim o jakesi vicemene autonomni jednotce do
kazdeho pokoje, ktera bude jednak sbirat data z ruznych cidel,
jako je teplotni, eventuelne i cidla pohybu atd.
a nabizela by je nadrizenemu procesoru. Tim by v tomhle pripade
bylo stare PCcko. Samozrejme by to chtelo aby zivotne dulezite
veci jako vypinac od svetla meli svuj nouzovy rezim, typu
nikdo mi nerika co mam delat, tak budu delat jen tohle...
Pripadne dalsi varianta je vsechno naprosto autonomni
(ono taky co vsechno muze clovek chtit po obycejnem vypinaci)
a nadrizenym procesorem do toho eventuelne jen sem tam kecat,
ze ted by bylo zahodno napriklad rouznout atd...

>Zatim vse probiram jen v hlave v teoreticke rovine,
>ale pokud nekdo neco podobneho resil, vi o jiz existujicim
>resenim, nebo si mysli, ze muze poskytnout cennou radu,
>sem s prispevkem ;-)
Tak to jsme dva teoretici .-D ale ja nad tim premyslim hlavne
taky proto, kdyz uz se jednou pustim do predelani rozvodu,
abych vedel co vsechno do te zdi mam zatahat.
Taky me jeste napadlo jendo reseni, kdy bych cidla, kam
se nemohu dostat draty, napojil pomoci nejakeho infracerveneho
pojitka, myslim, ze na jednoduchou komunikaci by stacilo
i klasicke RS232 na 2400bps a nejaky slusne vymysleny protokol
aby se ta zarizeni nehadala, kdo ted bude mluvit.

>Anebo si myslite, ze je to cele utopie...........?
ale hezka utopie .-D

ByE milan