Hodiny s DCF77

Jiri Prchal Jiri.Prchal
Středa Březen 17 14:30:32 CET 2004

Jiri Prachar wrote:
> Ja mam uz asi rok rucickove nastenne hodiny (H&H) s DCF a chodily me bez
> problemu az asi od cca listopadu, prosince se obcas stane, ze se "zblazni" a
> posunou se o x hodin mimo, ale minuty jsou spravne! Doma mi (aspon si to
> myslim) zadny zdroj ruseni nepribyl, tak nevim co si o tom mam myslet. Ze by
> chybicka vysilace? :o) Za nejaky case se zase seridi na spravny cas, ale docela
> to trva!

  Dovolim si doplnit a upresnit jiz uvedene informace. Problem
vetsinou byva zpusoben nejen principem prenaseneho kodu, ale
hlavne jeho zabezpecenim.

DCF77 prenasi data v BCD, pricemz tri casti casoveho udaje
(kod minut (1), kod hodin (2) a skupina udaju pro den, mesic
a dvojcisli roku (3)) jsou nezavisle "zabezpeceny" tremi paritnimi
bity (konkretne suda parita).
   Zabezpeceni paritou je sice proste a jednoduche, je vsak
schopne detekovat pouze jednonasobnou chybu. Napriklad dvojnasobna
chyba projde bez povsimnuti. Tuto vlastnost je treba brat
pri provozovani takovychto (jen) radiem rizenych hodin na vedomi.
Bez problemu se tak muze stat, ze jedna chyba vznikne napr.
v jednotkach hodin a v paritnim bitu a hned je nize uvedeny
problem na svete. Analogicky vznikne treba chyba v posunu
o napriklad 28 minut (vlivem dvojchyby v bitech pro 8 a 20 min).
   Uvedene skutecnosti mohu podporit zhruba dvouletymi zkusenostmi
s naramkovymi hodinkami rizenymi DCF77.

Tenhle principialni problem se da resit (pokud si nekdo takove
hodiny stavi) napr. lepsim algoritmem nacitani noveho casu,
ktery se neda podvest hned prvnim udajem, eventualne kdyz nevyhovi
vznikla casova prodleva, porovnavanim s dalsimi, treba jen krystalem
rizenymi hodinami. (Ktere se po te, co je cas uznan spravnym
zase zpetne na nej nastavi.)

  Jirka Prchal