Re: opět ekologické leptání

hwkonfera hwkonfera
Středa Březen 17 14:32:51 CET 2004

> Koupil jsem od PLIVA-Lachema PEROXODISIRAN SODNY 250g /145 K?/
> a 250 g rozpustil v 1 litru destilovan? vody a zku?el leptat.
> V?sledek :
> - bez pohybov?n? doba lept?n? 30-40 minut
> - pokud je roztoku m?lo na mno?stv? m?di -lept?n? se zastav? - asi
nasycen?
> po p?id?n? let?n? pokra?uje.
> M? n?kdo dal?? zku?enosti ?

Tak tedy:
1. je treba pracovat za zvysene teploty roztoku (zkousel jsem rozsah od
40-75?C a jde to docela svizne v celem rozsahu - teploty doporucuji nizsi,
protoze jinak Vam vznika katalyticky kyslik na hrane "laku", coz tvori
neprijemne bublinky, ktere mohou pri zmeknuti laku podporovat jeho
podleptani (ci dokonce utrzeni) )
2. koncentrace je dosti individualni - zkousel jsem roztoky 10-20%ni a lepta
to jako hrom ...(minuty - rozhodne ne 30-40 minut :) )
3. lze pouzit i levnejsi peroxodisiran draselny, protoze staci i koncentrace
nizsi (je men rozpustny)
to potesi zejmena pana Hanzala, ktery si bude moci konecne vypestovat svuj
podvojny siran mednatodraselny :)))) :))
4. pridavek stopy kyseliny sirove, siranu amonneho, disiranu X, atd. lazen
mirne okyseli a tim se zvedne leptaci rychlost - nepridavat HCl a (nebo)
chloridy !!!!!! (uvolnuje se chlor)
5. proto jsem psal puvodne peroxodisiran amonny, protoze ten lepta lepe nez
sodny, ale neni tak dlouhodobe stabilni a je hygroskopicky (navlha na
vzduchu, cimz se Vam roztece).
6. je treba dat pozor na ruzne laky Elchemco, ktere pokud nejsou uplne
proschle, obsahuji oxidovatelne latky (ethanol ...), ktere reaguji s
peroxodisiranem a reakci se narusi struktura laku a ten behem leptani
upadne - vzdy doporucuji lak vypalit horkovzdusnou pistoli ...
7. pan Rotta me pred casem usvedcil, ze peroxodisiran ma skutecne dokonce
vyssi kapacitu pro leptani nez chlorid zelezity ...
8. pokud mate nekdo empiricke zkusenosti, ktere s peroxodisiranovym leptanim
souvisi, moc se primlouvam a prosim, aby to tu zaznelo, popr. mi to
adresujte na muj privat mail, radne Vas, bude-li to zajimave odcituji v
pripravovane knize :)
Preji hezky zbytek dne, Simon Cihelnik