3.3 / 5V kompatibilita

Jiri Bezstarosti jiri
Středa Březen 17 14:23:17 CET 2004

Nekdy je to pekny orisek, protoze nektere veci existuji
jen pro 3V a jine, co by se k tomu hodily jsou dostupne
jen 5V a nekdy jit na 3V neni to nejlepsi, protoze u nekterych
veci proste budete muset s vypocetnim vykonem dolu
(napr. u PIC).

Pri prevodu 3V na 5V lze pouzit 74HCTxxx, ktere 3V CMOS
urovne berou bezpecne jako vysoke a jsou napajeny z 5V.

Pri prevodu opacne lze pouzit 74LCXxxx 5V tolerant logiku
napajenou z 3V.

Nekdy se to nemusi vyplatit (treba jen jeden ci malo signalu)
a tak se da pouzit treba schottky dioda, tedy vstup 3V logiky je
tahan 5V obvodem jen k zemi a nahore ho drzi pull-up.
3V -> 5V se zase da treba tranzistorem ...
Proste reseni je vice, nekdy muze stacit i jen odpor :).

U obousmernych linek je to uz horsi, ale da se si vypomoci.
Tam uz to vice zalezi na konkretni veci o co jde. Nekdy treba
pouziti 2 IO misto jednoho u MCU, tedy jeden jako vystup a jiny
jako vstup, aby se dalo dobre prevest urovne, omezeni odporem
ci odporovym delicem, zkratka to uz vidim jako konkretni vec jak
pro co.

Nejlepe je ovsem, kdyz neexistuje ekvivalent na 5V udelat vsechno
proste na 3V - kdyby to bylo vzdycky tak jednoduche (povzdech) :).

Napr. 5V FLASH pripojit k 3V MCU lze docela dobre (pokud do
ni MCU nezapisuje, ale jen z ni treba jede program), protoze
vstupum vetsinou staci od 2V jako vysoka uroven a datove vystupy
proste prozenete pres 74LCXxxx, cimz shodite vystupni urovne
z 5V do 3V.

Osobne mam problemy 3V - 5V neustale. Kdyz totiz kombinujete
vec, ktera beha na 3V se systemem, ktery ma byt co nejlacinejsi
a pritom ma mit slusny vykon, dospejete k protikladu, ze lacine MCU,
ktere jsou schopny pri 3V bezet se nedaji provozovat na 3V
na plnem kmitoctu a tak je vykon hned nizsi a proste trochu
chybi. No a davat do toho rovnou ARM zase neni ucelem :))).

Narazite jiste na tyto protiklady mnohokrate a nekdy mam pocit,
ze nekteri prodejci predbehli dobu a nekteri jsou v minulem stoleti.
Takze nekdo Vam nabidne jen 3V procesory, ackoli se delaji
i 5V, protoze je ma jako preferovane a malo kusu nema cenu dovazet
(coz chapu, ale nepotesi to), tedy vede se jen jeden typ a na druhou
stranu Vam nikdo dost rychle neni schopen splasit 3V pameti
at uz SRAM ci FLASH. A tak v mnoha pripadech muzete tise
zavidet bastlirum ve stastnejsich zemich a slintat nad tim, jak jim
to malo papa, kdyz sam musite pro svoje hrani pouzivat obludy
na 5V, protoze jaksi nas trh pro nase hrani si nema pochopeni :))).
Pracovne je to jiste jinde, ale ani tak nejde casto o velke serie
a tak si neco dovest muze byt pekne drahe. Takze obcas clovek
muze nejjednoduseji prijit k soucastkam jako k vzorkum od vyrobcu,
coz je ale zase vec akorat tak pro prototyp ci pohrani si.

--
Jiri Bezstarosti

----- P?vodn? zpr?va -----
Od: "Tom?? Svoboda" <tsvoboda@grapo.cz>
Komu: <hw-news@list.gin.cz>
Odesl?no: 7. prosince 2002 15:30
P?edm?t: 3.3 / 5V kompatibilita

> Zdravim
>
> Postupne se ve vsem prechazi na napeti 3.3V a mene .Jakym zpusobem se
propojuji veci s ruznym
> napajecim napetim ? Na vstupech vetsinou udavaji kompatibilitu s 5V ,ale
jak se zachazi s vystupy ?
> Je nutno nejaky obvod pro prevod na 5V nebo se to resi nejak elegantneji ?
Mam plno aplikaci kde mam