Usporne zarivky

Jiri Drozd jirkonf
Středa Březen 17 14:22:43 CET 2004

Zarivky se takhle opravit daji, kondenzator, ktery je mezi vlakny, je
namahan jeste vyssim napetim, protoze zapalovaci napeti je vyssi nez u
predzhavene zarivky, rozumny je ten pridany ztratovy odpor, ktery castecne
omezi seriovou rezonanci.
Takhle opravena zarivka startuje hure za nizkych teplot. Predpoklad je, ze
zbytek vlakna ma jeste dostatecnou emisi.
Jednou jsem zkoumal horeni na vlaknech v UV zarivce (protoze to tam bylo
dobre videt - a vysledek se dostavil, akutni zanet spojivek :o),
oblouk hori prevazne na konci vlakna, kde je privod proudu, zde je vlakno
enorme namahano a zde se taky vetsinou prepali.
O zivotnosti kompaktnich zarivek si nedelam zadne iluze, a z praktickych
zkusenosti muzu tvrdit (cca 20ks znackovych i neznackovych),
ze nedosahuje hodnot udavanych vyrobcem ! a pohybuje se podle me zkusenosti
mezi 500 - 3000 hod.
Nevim jaka je metodika mereni zivotnosti zarivek, ale asi je daleko od
praktickeho zivota zarivky.
Nejcastejsi primarni zavadou je prerusene vlakno a prorazeny kondenzator
mezi vlakny, zarivka odejde nejcasteji pri zapinani.

Vaclav Danecek