buzeni IR led

jiri@bezstarosti.cz jiri
Středa Březen 17 14:30:12 CET 2004

>- o navrhu tranzistorovych spinacu nemam, priznam se,
>ani paru. Mohl bych poprosit o nejakou literaturu,
>ukazkove zapojeni atd.? Dekuji moc.

Myslim, ze literatura, kterou Vam prave napisu
bude tady stacit :). Je to pro zacatecniky a tak
prosim experty, aby se na mne nezlobili, bude to delsi,
pisu nastesti docela rychle :))).

Proud bazi pro sepnuty stav se stanovi tak,
ze se vezme z katalogoveho listu minimalni
proudovy zesilovaci cinitel tranzistoru v zapojeni
se spolecnym emitorem (to je tak jak to mate)
a pozadovany proud kolektorem v sepnutem stavu se jim
podeli. Pak se takto vypocitany proud vynasobi
zhruba dvemi az tremi (ruzni lide, ruzne konstanty :)
a tim zjistite vhodny proud do baze. No a spocitat
odpor pred bazi pri znalosti napeti kterym spinate,
potrebneho proudu do baze a 0.7V na prechod baze-emitor
nebude jiz jiste problem.

Zkusme priklad:

V katalogu si najdu napr. BC337-16, ve sloupecku
oznacenem hFE tam je udano 100-250, a proud
kolektorem budu chtit spinat treba 50mA (na to si zvolim
odpor seriove s LED pri znalosti napeti na LED a napeti
na otevrenem tranzistoru). Tedy 0.05A / 100 = 0.0005A,
tedy 0.5mA.
0.5mA * 3 = 1.5mA. Aby z 5V teklo do baze tranzistoru
1.5mA, do baze potrebujeme mit ten odpor:

(5V-0.7V)/0.0015A=2867R, tedy odpor 2k7 bude fajn.

Kdyz takto spocitate jak kde kdo spina tranzistorem, zjistite
casto, ze tam jen neco flaknul :) a to bohuzel obcas
vcetne mne :))). Ale jiste pocitejte i s tim, ze prilis veliky
odpor do baze zase nelze pouzit z duvodu kapacity prechodu,
plosnaku a mozneho ruseni, tedy pokud budete spinat hodne male
proudy, uz by to zase nemuselo s velkym odporem v bazi vubec spinat,
nebo by to mohlo brat vsudypritomne ruseni. Tedy chce to
take udelat vzdy s rozumem.

Existuje take finta, kdy nam nezalezi tolik na zesileni, ale spise
aby to slo az do nuly pri sepnuti. Pak se da tranzistor otocit
a misto kolektoru pouzit vyvod emitoru a opacne. Zesilovaci
cinitel se tim znacne snizi (radove), ale napeti na takovem
sepnutem tranzistoru bude nizsi. U tranzistoru se zesilenim
dejme tomu 300, pak bude opacne dejme tomu tak 15, ale
fakt jen hruby odhad, lepe pak zmerit.

Joj uz jsem zase kousek uhnul od tematu ..

A jeste Vam tedy reknu jak spocitat ten proud kolektorem.

Mame spinat treba LED diodou s napetim 1.8V napajenou
z 5V a pouzijeme treba tranzistor (placnu) s VCE 0.3V pri
pozadovanem proudu kolektorem.
Tedy 5V-(1.8V+0.3V)=2.9V na odporu. Aby pri 2.9V na odporu
jim teklo (dejme tomu ze je to 10mA LED) 10mA, potrebujeme
odpor 2.9V/0.010A = 290R, tedy pouzijeme seriove s LED 270R.
V elektronice plus minus nejake procento vetsinou roli nehraje :))).

A jeste tu mame jednu hezkou vec, jako je maximalni povoleny
ztratovy vykon na tranzistoru. Ten nebude velky problem,
alespon ne u malych proudu, protoze je tranzistor jen ve dvou
stavech: sepnuto (a tak na nem napeti je male a ztratovy vykon
tim take) a rozepnuto, kde nebude vlastne zadny, kvuli nulovemu
proudu. V prechodovych stavech je tedy jedine misto, kde se
projevi a jelikoz to se prejede velice rychle, nebude to ani vyhrivat.
Kdyz navrhnete spinac spatne a tranzistor nebude moci sepnout
cely pozadovany proud, potece jim proud a bude na nem nepeti
(nekde mezi 0V a napajenim) a ztratovy vykon tam uz bude treba
nezanedbatelny a muze tak pekne produkovat teplo :).

No a jeste zaverem, kazdy tranzistor ma maximalni povolene
napeti mezi ruznymi vyvody, tedy je treba tyto hodnoty dodrzet
a take stejne dodrzet maximalni povolene proudy.

Tedy tranzistor je jednoducha soucastka, ale vyzaduje jednu
zakladni vec, jiz je s prominutim osli lavka elektroniky,
ktera se jmenuje Ohmuv zakon. Panu Ohmovi patri muj neskonaly
obdiv: U=I*R je totiz vec, kterou kdyz zacnete intenzivne
pouzivat pri vsem co v elektronice delate, otevre Vam oci jako
nic jineho. Staci si vzdy jen ve schematu uvedomit co je kde
konstantni, treba jako napajeci napeti, napeti na kremikove diode,
LED diode atd. a pak zase kde je konstantni odpor a zbytek se
pak da s temito predpoklady a znalosti ohmova a kirhoffovych
zakonu dopocitat. Tato poucka je mozna dulezitejsi, nez vsechno
ostatni, co jsem zde napsal.

Ono ani hromada logiky nelze navrhovat bez zakladnich znalosti
a tak doporucuji vsem zacatecnikum zacit prave u Ohmova zakona
i kdyz se to muze zdat pekna nuda :).

Je mi jasne ze asi tyto veci pan co se ptal zna a tak berte
toto me pojednani jako vseobecne vsem zacatecnikum, kterym
treba pomuze.

Pokud mam nekde chybu, prosim opravte mne, uz jsem nemel
silu to po sobe precist (a prepocitat), takze nejaky kopanec
vyloucit nemohu ...

--
Jiri Bezstarosti